Brainstorming czyli burza mózgów bez tajemnic część II

W dzisiejszym artykule omówię poszczególne elementy spotkania z elementami burzy mózgów wg, ich naturalnej lub jak wolą inni... zalecanej kolejności ;)

0. Przygotowanie pomieszczenia, w którym odbędzie się spotkanie
Warto zadbać o to by pomieszczenie było jasne, dobrze wentylowane z właściwą temperaturą. Każdemu uczestnikowi należy zapewnić luźne kartki formatu A4 na własne notatki i  mile widziane kartki A5, na których będą zgłaszane pomysły. Na stole nie powinno zabraknąć długopisów, gadżetów poprawiających koncentrację np. kostki rubika, proste puzzle przestrzenne, kilka  kolorowych patyczków. Na stole nie umieszczamy  napoi czy przekąsek, które czasami potrafią utrudnić rozpoczęcie czy prowadzenie spotkania ;)

1. Wstęp
Na tym etapie ujawnia się lider, czyli osoba, która będzie odpowiedzialna za właściwy przebieg spotkania, pobudzanie aktywności uczestników i dbałość o merytoryczną wartość zgłaszanych pomysłów.
Wstęp służy przypomnieniu celu spotkania, problemu jaki będzie rozwiązywany i przedstawienie przebiegu spotkania.
Powinien być krótki, max 5 min. i nie przytłaczać swoją filozoficzną treścią czy przesłaniem ;)

2. Ice Breaker
Czasami w sesji burzy mózgów biorą udział osoby, które się nie znają. Ważne by wszyscy dobrze  się czuli i dzięki temu pracowali efektywnie. Taki komfort uczestników przełoży się na ilość i jakość  zgłaszanych pomysłów oraz zapewni dobrą współpracę wszystkich uczestników np. rozwijanie cudzych propozycji. Jak ich do siebie zbliżyć, "oswoić"?  Można zaproponować aby każdy z uczestników przedstawił siebie w max 4-5 zdaniach, wg. określonych pytań:
- jak masz na imię ?
- czym się interesujesz ?
- kogo, jaką osobę publiczną uhonorowałbyś nagrodą za najciekawszą osobowość ?
Tą zabawę powinien rozpocząć lider dając tym samym innym czas na przygotowanie się i dostosowanie swoich wypowiedzi do stylu jego prezentacji. Po tych wypowiedziach właściwie wszyscy powinni uzyskać gotowość do udziału w burzy.

3. Burza mózgów
Na tym etapie lider przypomina problem jaki został wybrany do rozwiązania. Uczestnicy zachęcani są do dyskusji i wymiany pomysłów. Każdy pomysł jest zapisywany przez uczestników spotkania na mniejszych kartkach, które lider umieszcza na ogólnie widocznej tablicy. Każda propozycja jest dobra tzn. nie podlega krytycznej ocenie i jest traktowana jako ważna.
Taka spontaniczna dyskusja i zgłoszenia powinny trwać nie dłużej niż  45 minut.
Następnie osoby biorące udział w spotkaniu proszone są przez lidera by spróbowały te pomysły rozwinąć. Ta treść jest zapisywana w formie notatek na kartkach A4 i przekazana liderowi.
Po tej części następuje przerwa, w jej trakcie można zachęcać uczestników do przedstawiania szczegółów swoich pomysłów

4. Grupowanie pomysłów
Każdy z uczestników rzucał własne propozycje, niektóre z nich mogą być podobne do siebie. Dlatego warto je uporządkować i przydzielić do określonych grup tematycznych. Lider przegląda kartki i grupuje je na tablicy. W przypadku wątpliwości pyta autorów co mieli na myśli zgłaszając swój pomysł.

5. Selekcja i filtrowanie pomysłów
Grupa prowadzona prze lidera dokonuje wyboru propozycji, które uważa za najbardziej przydatne do rozwiązania zgłoszonego na samym początku burzy mózgów, problemu. To może spowodować odrzucenie koncepcji nierealnych do wdrożenia, wykraczających poza przyszłe możliwości firmy. Uwaga słowo przyszłe oznacza, że nie oceniamy ich w kategorii dzisiejszej zdolności do zmian, ograniczonej właśnie wystąpieniem jakiegoś problemu. Na tym etapie ocena powinna być już silnie skoncentrowana na wymiernym efekcie jaki mogą przynieść zmiany.
Ta część zamyka i podsumowuje etap burzy mózgów związany z pojawieniem się konkretnych, przydatnych pomysłów na rozwiązanie problemu. 

6. Analiza decyzyjna
Mając już wybrane, realne do wdrożenia pomysły, można przydzielić je do dalszego, samodzielnego opracowania przez uczestników burzy mózgów. Każdy z nich indywidualnie lub w mniejszej grupie przygotowuje opis projektu, zgodny  z pytaniami zawartymi poniżej:
Jaki problem rozwiąże wprowadzenie wybranego pomysłu?
Jakie są podstawowe założenia projektu?
Kto mógłby/powinien (osoba, dział, firma zewnętrzna) realizować taki projekt?
Jakie wymagania powinien spełniać ?
Czego potrzebujemy do  realizacji pomysłu ?
Co w tym pomyśle wyróżni nas na tle konkurencji, da nam przewagę rynkową?
Dlaczego inni nie wprowadzili tego pomysłu w swojej działalności ?
Gdzie powinien być realizowany projekt ?
Kiedy powinniśmy uruchomić ten projekt?
Jak o tym pomyśle / zmianach poinformujemy naszych klientów?
Jakie atuty tych zmian będą najistotniejsze dla nas i dla naszych klientów?

Na bazie przygotowanych opracowań, propozycje zmian są przedstawiane osobom decyzyjnym (np. Zarządowi, dyrektorom działów). W przypadku uzyskania akceptacji tych osób, wybierani są menadżerowie, tworzący własne zespoły, które przygotowują szczegółowy projekt wdrożenia pomysłów.

W ten sposób dość chaotyczna burza mózgów zamienia się w przemyślane i dobrze zorganizowane działanie związane z wprowadzeniem oczekiwanych zmian.