Style kierowania

Najważniejsze zadanie menadżera to kierowanie swoimi podwładnymi w taki sposób aby mogli efektywnie osiągać wyznaczone zadania czy cele. To na nim spoczywa odpowiedzialność za to jaki ma zespół. To on kreuje politykę wynagrodzeń, motywuje, wyznacza cele i rozlicza ich wykonanie. Szef współpracuje z działem HR , ale to on ostatecznie decyduje o przyjęciach do pracy, określa profil kandydatów. Wreszcie to na nim spoczywa przykry obowiązek  zwolnienia pracownika.


Dlatego wśród najważniejszych cech jakie powinien prezentować dobry menadżer są:

- kreatywność

- empatia

- asertywność

- przedsiębiorczość

- odpowiedzialność

- komunikatywność

Ze względu na różne podejścia do kierowania można wyróżnić kilka koncepcji ich zaszeregowania:

1.       Styl autokratyczny i demokratyczny

·         Styl autokratyczny

To szef wie najlepiej co, kiedy, jak i przez kogo ma zostać zrobione. Cele i zadania są wyznaczone przez niego. Stosuje system kar i nagród aby zachęcić pracownika do zgodnego z jego wytycznymi postępowania. Pracownik nie musi wykazywać się kreatywnością. Zdecydowanie powinien się wg. szefa  - całkowicie podporządkować. Menadżerów autokratów można podzielić na mniejsze grupy:

- surowi – trzeba im się podporządkować, ale są sprawiedliwi, nie dzielą się swoimi kompetencjami

- życzliwi – czują się odpowiedzialni za swoich współpracowników, lepiej od nich wiedzą czego ci potrzebują i co jest dla nich najlepsze, dostosowują swoje wymagania do ich możliwości

- nieudolni – gwałtowni, występujące brutalne relacje ze współpracownikami zależą od ich zmiennego nastroju, nieprzewidywalni

Styl autokratyczny może być skuteczny w sytuacjach kryzysowych, zmiany kierunków działań, formowania nowego zespołu, realizacji ambitnych celów.

·         Styl demokratyczny

Szef chętnie deleguje swoje kompetencje i uprawnienia na pracowników. Zachęca ich do wspólnego z nim opracowywania planów. Stara się zapewnić dobre relacje w grupie, bierze udział w jej pracy i realizacji zadań.

Styl demokratyczny dobrze sprawdza się w przypadku zespołów z kreatywnymi pracownikami, daje im poczucie wpływu na pracę, zapewnia rozwój. Może być polecany na czas spokoju.

2.       Skrzynka kierowania wg. W.J. Reddina

Ta koncepcja podziału uwzględnia efektywność menadżera. Wyróżnia 8 stylów:

·         Bierny  - akceptuje co mu życie i pracownicy przyniosą, nie stara się tego zmienić,

·         Biurokratyczny – koncentruje się na zgodności działań swoich i podwładnych z przyjętymi zasadami, procedurami, Wynik ma dla niego mniejsze znaczenie,

·         Altruistyczny – zorientowany na relacje swoje i współpracowników, zależy mu by były dobre,

·         Promocyjny – promuje efektywność działań, ale dba o relacje, wymaga ale nie zmusza do pracy- raczej zachęca do pracy, wskazując na określone korzyści,

·         Autokratyczny – zorientowany na osiągnięcie celu wg. swoich planów,

·         Autokratyczny życzliwy – zorientowany na wynik, ale dbający o dobre samopoczucie podwładnych,

·         Kompromisowy – podejmuje decyzje pod wpływem nacisków swoich przełożonych i jednocześnie podwładnych,

·         Realizacyjny – łączy potrzeby pracowników z celami firmy, uwzględnia ludzi, ich efektywność, realizację celów. Angażuje się w realizacje zadań a jednocześnie uwzględnia indywidualne sprawy  swojego personelu. Zaprasza do współtworzenia planów , korzysta z uwag współpracowników. 

3.        Style przywództwa

·         Orientacja na wynik, zadanie:

Szef koncentruje się przede wszystkim na stałym monitorowaniu i ocenianiu stopnia realizacji zadania. Pracownicy są objęci stałą kontrolą, która w przypadku błędów natychmiast uruchamia mechanizm szczegółowego sprawdzenia, ewentualnej korekty sposobu realizacji zadania

·         Orientacja na pracowników:

Zamiast kontroli, szef koncentruje się na motywowaniu pracownika do realizacji zadania, celu. Wykorzystuje pozytywne przykłady sukcesów innych członków zespołu lub organizacji.

Styl kierowania przyjęty przez menadżera musi być zgodny z aktualnymi potrzebami organizacji. Najlepsi szefowie to ci, którzy potrafią być elastyczni i w zależności od zmieniających się potrzeb czy sytuacji dostosowywać, zmieniać swój styl kierowania. Co trzeba uwzględnić przy jego wyborze?

1.       Siłę kierownika -  na przykład jego:

- wiedzę, doświadczenie

- autorytet lub jego brak

- relacje ze współpracownikami, opinię na temat jego pracy

- indywidualne cechy osobowości

2.       Siłę podwładnych – między innymi:

- w jakim stopniu potrafią samodzielnie realizować swoje zadania i cele

- czy są kreatywni, bierni

- czy identyfikują się z celami przedsiębiorstwa i swojej grupy, zespołu

- czy preferują zadania, cele indywidualne, zespołowe, krótko, długookresowe

3.       Siłę sytuacji – bierzemy pod uwagę sytuację wewnątrz i na zewnątrz firmy:

- jaki styl jest preferowany w określonej organizacji

- jakie są aktualne potrzeby wynikające z zadań celów określonych przez zarząd, właścicieli firmy, udziałowców

- jaki wpływ na działania, cele zespołu ma sytuacja rynkowa