Dlatego wśród najważniejszych cech jakie powinien
prezentować dobry menadżer są:
- kreatywność
- empatia
- asertywność
- przedsiębiorczość
- odpowiedzialność
- komunikatywność
Ze względu na różne podejścia do kierowania można
wyróżnić kilka koncepcji ich zaszeregowania:
1.
Styl autokratyczny i demokratyczny
·
Styl autokratyczny
To szef wie
najlepiej co, kiedy, jak i przez kogo ma zostać zrobione. Cele i zadania są
wyznaczone przez niego. Stosuje system kar i nagród aby zachęcić pracownika do
zgodnego z jego wytycznymi postępowania. Pracownik nie musi wykazywać się
kreatywnością. Zdecydowanie powinien się wg. szefa - całkowicie
podporządkować. Menadżerów autokratów można podzielić na mniejsze grupy:
- surowi –
trzeba im się podporządkować, ale są sprawiedliwi, nie dzielą się swoimi
kompetencjami
- życzliwi –
czują się odpowiedzialni za swoich współpracowników, lepiej od nich wiedzą
czego ci potrzebują i co jest dla nich najlepsze, dostosowują swoje wymagania
do ich możliwości
- nieudolni –
gwałtowni, występujące brutalne relacje ze współpracownikami zależą od ich
zmiennego nastroju, nieprzewidywalni
Styl
autokratyczny może być skuteczny w sytuacjach kryzysowych, zmiany kierunków
działań, formowania nowego zespołu, realizacji ambitnych celów.
·
Styl demokratyczny
Szef chętnie
deleguje swoje kompetencje i uprawnienia na pracowników. Zachęca ich do
wspólnego z nim opracowywania planów. Stara się zapewnić dobre relacje w
grupie, bierze udział w jej pracy i realizacji zadań.
Styl
demokratyczny dobrze sprawdza się w przypadku zespołów z kreatywnymi
pracownikami, daje im poczucie wpływu na pracę, zapewnia rozwój. Może być
polecany na czas spokoju.
2.
Skrzynka kierowania wg. W.J. Reddina
Ta koncepcja
podziału uwzględnia efektywność menadżera. Wyróżnia 8 stylów:
·
Bierny - akceptuje co mu życie i pracownicy przyniosą, nie stara się tego
zmienić,
·
Biurokratyczny – koncentruje się na zgodności działań swoich i podwładnych z
przyjętymi zasadami, procedurami, Wynik ma dla niego mniejsze znaczenie,
·
Altruistyczny – zorientowany na relacje swoje i współpracowników, zależy mu by
były dobre,
·
Promocyjny – promuje efektywność działań, ale dba o relacje, wymaga ale nie
zmusza do pracy- raczej zachęca do pracy, wskazując na określone korzyści,
·
Autokratyczny – zorientowany na osiągnięcie celu wg. swoich planów,
·
Autokratyczny życzliwy – zorientowany na wynik, ale dbający o dobre
samopoczucie podwładnych,
·
Kompromisowy – podejmuje decyzje pod wpływem nacisków swoich przełożonych i jednocześnie
podwładnych,
·
Realizacyjny – łączy potrzeby pracowników z celami firmy, uwzględnia ludzi, ich
efektywność, realizację celów. Angażuje się w realizacje zadań a jednocześnie
uwzględnia indywidualne sprawy swojego personelu. Zaprasza do współtworzenia
planów , korzysta z uwag współpracowników.
3.
Style przywództwa
·
Orientacja na wynik, zadanie:
Szef
koncentruje się przede wszystkim na stałym monitorowaniu i ocenianiu stopnia
realizacji zadania. Pracownicy są objęci stałą kontrolą, która w przypadku
błędów natychmiast uruchamia mechanizm szczegółowego sprawdzenia, ewentualnej
korekty sposobu realizacji zadania
·
Orientacja na pracowników:
Zamiast kontroli, szef koncentruje się na motywowaniu pracownika do
realizacji zadania, celu. Wykorzystuje pozytywne przykłady sukcesów innych
członków zespołu lub organizacji.
Styl kierowania
przyjęty przez menadżera musi być zgodny z aktualnymi potrzebami organizacji.
Najlepsi szefowie to ci, którzy potrafią być elastyczni i w zależności od
zmieniających się potrzeb czy sytuacji dostosowywać, zmieniać swój styl
kierowania. Co trzeba uwzględnić przy jego wyborze?
1.
Siłę kierownika - na przykład jego:
- wiedzę,
doświadczenie
- autorytet lub
jego brak
- relacje ze
współpracownikami, opinię na temat jego pracy
- indywidualne
cechy osobowości
2.
Siłę podwładnych – między innymi:
- w jakim
stopniu potrafią samodzielnie realizować swoje zadania i cele
- czy są
kreatywni, bierni
- czy
identyfikują się z celami przedsiębiorstwa i swojej grupy, zespołu
- czy preferują
zadania, cele indywidualne, zespołowe, krótko, długookresowe
3.
Siłę sytuacji – bierzemy pod uwagę sytuację wewnątrz i na zewnątrz firmy:
- jaki styl
jest preferowany w określonej organizacji
- jakie są
aktualne potrzeby wynikające z zadań celów określonych przez zarząd,
właścicieli firmy, udziałowców
- jaki wpływ na
działania, cele zespołu ma sytuacja rynkowa