Zasada Pareto 80/20 w metodzie ABC

Włoski ekonomista Vilfred Pareto  zauważył, że 80% ziemi we Włoszech jest w posiadaniu tylko 20% właścicieli. Badając inne zależności stwierdził, że w innych dziedzinach wygląda to dość podobnie.
W 1897 roku sformułował jeden z najbardziej ciekawych schematów myślowych, który nieco przeczy naszej intuicji.

Zasada głosi, że 80% wyników wynika z 20% przyczyn. 



W codziennym zamieszaniu często ulegamy przekonaniu, że każda czynność, aktywność jest ważna by zrealizować określone zadanie. W sprzedaży pokutuje hasło: "Każdy klient na wagę złota". Wszystkie, nawet najmniejsze transakcje zwiększają obroty firmy. Jednak duży wysiłek włożony w obsługę każdego klienta zainteresowanego  współpracą powoduje obciążenie pracą, skrócenie czasu jaki można poświęcić każdemu z nich. Pojawia się konieczność poniesienia dodatkowych nakładów na stworzenie kolejnych stanowisk pracy do ich obsługi. Stawia to zarządom firm problem co wybrać, by marże nie były równe kosztom prowadzenia działalności. Tymczasem Pareto dowodzi, że wystarczy 20% nakładów by osiągnąć przynajmniej 80% celu. Dlatego ważne jest by te kluczowe aktywności, czynniki dobrze zidentyfikować i wyodrębnić z całego zestawu czynności.
Kilka przykładowych obszarów, w których można zastosować tą zasadę:
- 20% czasu pracy daje 80% efektów
- 20% klientów generuje 80% obrotów firmy
- 20% produktów daje 80 % zysków
- 20% tekstu pozwala zrozumieć 80% treści
- 20% kierowców powoduje 80% wypadków
- 20% kryminalistów popełnia 80% przestępstw
- 20% naszego życia daje nam 80% szczęścia
Oczywiście wartości te nie są absolutnie ścisłe w każdym przypadku, ale statystycznie zasada Pareto ma takie właśnie proporcje. Jak zastosować ją w codziennej działalności?
Rozpocznij od wyodrębnienia czynników sukcesu, czyli elementów, które mają największy wpływ na realizację celów firmy:
- jaki produkt:
                - które produkty, usługi generują największe zyski w firmie?
                - jakich nowych produktów,usług oczekują od nas najwięksi klienci?
- jaka grupa klientów:
              - co różni tych klientów od pozostałych?
              - czy jesteśmy w stanie mieć więcej takich właśnie klientów?
              - którzy klienci zabierają dużo uwagi, ale nie przynoszą firmie zysków?
- które działania marketingowe są najbardziej skuteczne w komunikacji z największymi klientami
              - 20% nakładów na reklamę przynosi 80% efektów
- obsługa klienta:
               - którzy handlowcy są najbardziej efektywni?
               - dlaczego udaje im się osiągnąć takie wyniki?
               - czy warto współpracować z tymi handlowcami, którzy nie osiągają wyników?
      
Zasada Pareto w metodzie ABC
Tylko 10-20% czasu wysiłku intelektualnego wystarczy by uzyskać 60-80% sukcesu w dziedzinie zarządzania. Metoda ABC jest analizą zadań i polega na regule 15/65. Większość menadżerów może osiągnąć 65%wydajności pracy wykorzystując 15% czasu. W jaki sposób? 
Należy podzielić zadania na grupy:
A - takie, których menadżer nie może przekazać innej osobie do wykonania Wymagają one tylko 5% czasu a mają wpływ na 75% udział w końcowym wyniku
B - pilne i ważne, ale można przekazać je komuś innemu do realizacji. Stanowią 20% czasu i 20% efektów końcowych
C - często zadania z poprzednich dni, są na ogół pilne, ale można je przekazać pracownikom niższego szczebla lub zastępcy. Stanowią aż 75% czasu a ich wartość to tylko 5%

Po zidentyfikowaniu wszystkich zadań należy pozostawić sobie wyłącznie te z grupy A. Pozostałe rozdzielić na współpracowników. Wbrew pozorom tego typu działanie ma korzyść dla szefa jaki jego podwładnych:
- zapewnia wykonanie najpierw zadań najważniejszych, a dopiero później najłatwiejszych
- pozwala odciążyć menadżera od nieistotnych zadań
- zapewnia lepszą komunikację w firmie
- przyspiesza proces podejmowania decyzji i ich efektywność
- motywuje współpracowników, którzy mogą realizować bardziej skomplikowane, ważniejsze zadania
Zasada Pareto nie zawsze się sprawdza, ale... Warto wziąć ją pod uwagę w sytuacjach gdy chcesz podjąć ważne dla Twojej przyszłości decyzje lub gdy czujesz, że zajmujesz się zupełnie nieistotnymi dla siebie rzeczami.