Jednominutowy menedżer


Ponownie sięgnąłem po książkę "Jednominutowy Menedżer", którą napisali wspólnie Ken Blanchard i Spencer Johnson. Znajdziecie w niej odpowiedź na pytanie jak wytyczać sobie jednominutowe cele, udzielać jednominutowych pochwał i reprymend. Całość poparta ciekawymi badaniami medycznymi i eksperymentami behawioralnymi. Moje notatki i materiały źródłowe znajdziecie poniżej, zachęcam do lektury.





Ludzie, którzy są zadowoleni z siebie osiągają dobre wyniki.
Jednominutowe wytyczanie celów polega na tym, aby:
1. Określić jakie są Twoje cele.
2. Ustalić na czym polega poprawne postępowanie.
3. Zapisać każdy z celów na kartce papieru, nie używając więcej niż 250 słów.
4. Przeczytać dwukrotnie opis każdego celu, co powinno zająć każdorazowo około 1 minuty.
5. Każdego dnia poświęcić minutę na ocenę wyników.
6. Sprawdzić, czy wyniki zgadzają się z wytyczonym celem.

Pomóż ludziom zrealizować ich możliwości. Przyłap ich na robieniu czegoś dobrze.
Jednominutowe pochwały są skuteczne jeśli:
1. Z góry uprzedzasz podwładnych, że zamierzasz ich informować, jak oceniasz ich pracę.
2. Chwalisz ich natychmiast.
3. Mówisz ludziom co zrobili właściwie – bądź konkretny.
4. Mówisz ludziom jak bardzo cieszy Cię fakt, że coś zrobili dobrze, jak bardzo jest to pożyteczne dla instytucji i jej pracowników.
5. Milkniesz na chwilę, niech w tej chwili ciszy poczują jak bardzo jesteś zadowolony.
6. Zachęcasz ich aby dalej pracowali w ten sposób.
7. Wymieniasz z nimi uścisk dłoni lub dotykasz ich lekko  w taki sposób, by wyraźnie odczuli, iż cieszą się Twoim poparciem.

Jednominutowa reprymenda jest skuteczna gdy zawczasu uprzedzasz pracowników , że zamierzasz otwarcie ich informować, jak oceniasz ich pracę.
Pierwsza połowa reprymendy:
1. Udzielaj ludziom reprymendy natychmiast.
2. Mów ludziom co zrobili źle - bądź konkretny.
3. Mów ludziom o swoich uczuciach związanych z ich pomyłką – używaj jednoznacznych słów.
4. Zamilknij na chwilę, aby odczuli, co Ty czujesz.
Druga połowa reprymendy:
1. Uściśnij im dłoń, dotknij ich w taki sposób, aby poczuli, że naprawdę jesteś po ich stronie.
2. Przypomnij im jak bardzo ich cenisz.
3. Zapewnij, że masz o nich dobre zdanie, lecz jesteś niezadowolony  z tego co zrobili w tej konkretnej sytuacji.
4. Pamiętaj by po udzieleniu reprymendy nie wracać już do tej sprawy.

Eliminacja niewłaściwego działania, a nie atakowanie pracownika. Skoro nie zostaje urażona godność pracownika, nie odczuwa on potrzeby samoobrony.  Informacja zwrotna dotyczy tylko jego niewłaściwego,  konkretnego działania, a nie ogólnego wrażenia.

Moja najlepsza minuta, to ta, w której inwestuję w ludzi. Każdy jest potencjalnym asem.

Niektórzy ludzie tylko sprawiają wrażenie nieudaczników. Nie pozwól by pozory Cię zmyliły.

Poświęć minutę czasu:
- spójrz na swoje cele
- spójrz na swoje wyniki
- zastanów się czy wyniki pozostają w zgodzie z celami

Nie jesteśmy tylko naszym postępowaniem. Jesteśmy ludźmi i kierujemy naszym postępowaniem.
Manipulacja to skłanianie ludzi do robienia tego, czego nie są świadomi, albo czegoś z czym się nie godzą. Dlatego tak ważne, abyśmy zapowiedzieli każdemu co zamierzamy zrobić i dlaczego.
Czasami troszczymy się o ludzi tak bardzo, że musimy być twardzi.  Jestem bardzo twardy w odniesieniu do słabych wyników. Nigdy nie jestem twardy w stosunku do człowieka.

Cele powodują zachowania. Konsekwencje podtrzymują zachowania.
Jednominutowy menedżer:
1. Wytycza jednominutowe cele
2. Udziela jednominutowe pochwały.
3. Udziela jednominutowe reprymendy.
4. Zadaje zwięzłe , istotne pytania, mówi prawdę, śmieje się, pracuje i sprawia mu to radość.
5. Zachęca ludzi, którzy z nim pracują aby robili to samo.