Brainstorming czyli burza mózgów bez tajemnic część I

Burza mózgów to sprawdzony sposób na określenie nowych kierunków rozwoju w firmie.Odbywa się w formie spotkania w grupie 5-8 osób. Najlepiej by nie współpracowały ze sobą, z różnymi doświadczeniami, charakterem,  pochodziły z różnych działów. Warto rozważyć możliwość udziału w takim spotkaniu osoby z zewnątrz np. współpracującego klienta. Nad przebiegiem takiej sesji powinna czuwać jedna, wyznaczona osoba, która pełni rolę lidera. 

Zanim dojdzie do burzy mózgów koniecznie należy:
- określić zadanie jakie ma zostać w tej formie zrealizowane
- ustalić kto i z jakich powodów będzie brał w nim udział, jaką będzie pełnił rolę
- w jakim miejscu  odbędzie się spotkanie 
- jaki będzie jego program
- kto dalej i w jakiej formie będzie realizował zadanie
- wysłać informację do uczestników by mogli przygotować się do udziału w sesji

W tym artykule przedstawię propozycję przykładowego listu jaki można wysłać do uczestników spotkania:
"Zapraszam do udziału w pracach grupy projektowej Development Department, która zajmie się określeniem nowych kierunków rozwoju firmy w perspektywie długoterminowej.
Celem projektu jest odpowiedź na pytanie:
Jakie innowacyjne produkty, usługi zapewnią nam wzrost sprzedaży, uwzględniając: nowe technologie, otoczenie konkurencyjne, uwarunkowania społeczne i potrzeby klientów.

Spotkanie będzie przebiegało w formie burzy mózgów, stawiamy na:
- dużą liczbę pomysłów, każdy z Was może zgłosić ich nieograniczoną liczbę
- żaden z nich nie będzie podlegał krytyce, żadnego nie można odrzucić lub podważać
- każdy z przedstawionych wcześniej pomysłów można rozwijać w dowolnym kierunku
- zachęcamy do niekonwencjonalnego myślenia, kreatywności, oryginalności
Dobór uczestników został przeprowadzony w taki sposób aby były to osoby z różnymi doświadczeniami, charakterem, nie współpracujące ze sobą na co dzień.

Plan spotkania:
Lp.
Blok
Godziny

1.
Wstęp
10:00 – 10:15

2.
Rozgrzewka, kruszenie lodu
10:15 – 10:30

3.
Burza mózgów
10:30 – 12:00


Przerwa
12:00 – 12:30

4.
Grupowanie pomysłów
12:30 – 13:00

5.
Selekcja i filtrowanie pomysłów
13:00 – 13:30


Przerwa na obiad
13:30 – 14:00

6.
Analiza decyzyjna
14:00 – 16:30


Podczas analizy decyzyjnej, wspólnie przedyskutujemy odpowiedzi na  pytania:
- kto mógłby/powinien (osoba, dział, firma zewnętrzna) realizować taki projekt (jakie wymagania powinien spełniać) ?
- czego potrzebujemy do jego realizacji ?
- co w tym pomyśle wyróżni nas na tle konkurencji, da nam przewagę rynkową?
- dlaczego inni nie wprowadzili tego pomysłu w swojej działalności ?
- gdzie powinien być realizowany projekt ?
- kiedy powinniśmy uruchomić ten projekt?
- jak o tym pomyśle poinformujemy naszych klientów? Jakie atuty będą najistotniejsze?

Serdecznie zapraszam na spotkanie w dniu.... do naszej siedziby.... sala nr......."

W kolejnych częściach przedstawię w jaki sposób mogą przebiegać poszczególne elementy spotkania. Serdecznie zapraszam.