Prowadzenie rozmowy

Rozmowa to najczęściej stosowana metoda aktywnej komunikacji. Aby przebiegała właściwie, spełniała swoje funkcje - powinna być prowadzona poprawnie. W artykule przedstawię jej  podstawowe elementy, które mają wpływ na jej ocenę:


1.     Przedstawienie.
To pierwszych kilka słów,  kreuje wrażenie oraz nastawienie rozmówcy. Dlatego intonacja głosu, jego barwa i tempo, personalizacja kontaktu mają ogromne znaczenie. Często umawiając na spotkania rekrutacyjne kandydatów słyszałem po odebraniu telefonu szorstkie i niebyt miłe „Słucham!” , gdy się przedstawiałem w jakiej sprawie dzwonię, natychmiast następowała zmiana tonu na miły, przyjazny. Moi rozmówcy stosowali w mniej lub bardziej świadomy sposób prostą technikę zwaną „mówieniem uśmiechem”. Zmiana tylko mimiki twarzy jest w stanie zapewnić nam pożądany efekt. Jak ją trenować? Ćwiczenia są bardzo łatwe. Próbujmy mówić coś, rozmawiać i jednocześnie uśmiechajmy się.  Zadziała tu również efekt empatii. Nasi rozmówcy będę odzwierciedlać nasze pozytywne emocje i w taki sam sposób komunikować się  z nami. Co jeszcze jest ważne na tym etapie? Personalizujemy kontakt przedstawiając siebie i np. firmę, którą prezentujemy. Powtarzamy imię, nazwisko naszego rozmówcy. Wskazujemy konkretne dla tego właśnie rozmówcy korzyści naszej oferty. Odwołujemy się do wcześniejszych kontaktów, przywołujemy miłe wspomnienia.
2.     Nawiązanie kontaktu interpersonalnego.
Rozmówca stanie się bardziej otwarty gdy będzie miał poczucie bezpieczeństwa i komfortu, które będzie wynikało z niewymuszonej znajomości drugiej osoby. Zwłaszcza przy kolejnych kontaktach można delikatnie zapytać np. o spędzony urlop, zainteresowania. To  w skrócie myślowym pytanie, jakie często zadajemy naszym znajomym, przyjaciołom: „Co u Ciebie słychać?”.  Istotne jest przy tym opowiedzenie również o swoich  sprawach, ciekawych wydarzeniach, czy własnych pasjach. Jeżeli zorientujemy się, że ktoś dba o zdrowy tryb życia możemy np. opowiedzieć w jaki sposób próbujemy utrzymać dobrą formę, co trenujemy, jak często w jakich miejscach. Chodzi o to by poziom prywatności, intymności jednej strony został odwzajemniony przez drugą.

3.     Pytania.
Pytania umożliwiają poznanie oczekiwań i  potrzeb naszego rozmówcy. Przez nie zdobędziemy ważne dla nas informacje. Podstawowe pytania to:

dlaczego?
pytania nakierują nas na to co jest najważniejsze dla rozmówcy
kto?, gdzie?, kiedy?
odpowiedzi pozwalają przygotować się do rozmowy i samemu podjąć decyzje
jak leci?, co słychać?
pytania budujące kontakt interpersonalny
jaki?, jaka?, jakie?
pytania o produkt, są to pytania operacyjne zmierzające do odpowiedzi „co mam robić dalej”
co przeszkadza?, czego oczekujesz?
pytania problemowe dające odpowiedzi dzięki którym pracujemy nad specyfikacją naszej oferty – „szyjemy garnitur na miarę”
czemu to służy?, co chcesz osiągnąć?
pytania strategiczne, możemy wejść w rolę doradcy, konsultanta

       4. Przygotowanie.
Im lepiej jesteśmy przygotowani do rozmowy, tym większe prawdopodobieństwo sukcesu. Wcześniejsze sformułowanie odpowiedzi na następujące pytania ułatwia prowadzenie rozmów:
-          jaki jest formalny status rozmówcy?
-          na ile znam mojego klienta?
-          dla jakich powodów klient powinien zainteresować się moją ofertą?
-          jakie są jego potrzeby?
-          jaki jest cel rozmowy?

5.     Po rozmowie.
Bez zapisu przebiegu rozmów często nie wiemy, z kim i o czym rozmawialiśmy. Najprostszym narzędziem wspomagającym są notatki zawierające informacje jak np. nazwa firmy, jej przedmiot, zgłaszane potrzeby i oczekiwania, efekt rozmowy, ewentualne uwagi.
Czego unikać podczas prowadzenia rozmowy:

Nie pytaj o dwie rzeczy w jednym  pytaniu .
Nie odpowiadaj na własne pytania.
Nie odpowiadaj za rozmówcę.
„Zarządzaj ciszą” – czekaj na odpowiedź.
Nie pouczaj.
Nie stwarzaj szans by Twój rozmówca mówił „NIE”.
Zadawaj pytania otwarte: jak?, dlaczego?, co?, gdzie?, w jakim celu?