Rekrutacja, część II - pytania do kandydatów


W tej części znajdziecie pytania, jakie wykorzystuję w procesie rekrutacji, do oceny poszczególnych obszarów kompetencji:









I.    Kompetencje kwalifikacyjne

1.   Z jakich powodów wybrał Pan ten kierunek studiów, w jaki sposób łączy Pan z nim swoje plany zawodowe? Czy dzisiaj zmieniłby Pan profil, kierunek kształcenia? Dlaczego?
2.   Czy udawało się Panu łączyć wiedzę zdobytą podczas nauki w poprzedniej pracy? W jaki sposób?
3.   Czy  charakter proponowanego stanowiska będzie  zgodny z Pana wykształceniem,  umiejętnościami i planami zawodowymi? Proszę rozwinąć odpowiedź.
4.   Jak długo posiada Pan prawo jazdy. Jakie samochody Pan dotychczas prowadził? Jakie zalety miał Pana ostatni samochód? Jakie są Pana największe osiągnięcia jako kierowcy?
5.   Czy wykonuje Pan jakieś naprawy w samochodzie, domu?  Jeżeli tak, proszę powiedzieć jak Pan to zrobił?  Jeżeli nie szukamy po zainteresowaniach np. modelarstwo, kolekcjonerstwo, zwierzaki, sport, muzyka i nawiązujemy do czynności technicznych jakie mogłyby być z tym obszarem związane  – to może pomóc również w ocenie  staranności technicznej opisywania pewnych obiektów.
6.   W jaki sposób znajomość podstawowych zasad ekonomii i marketingu można wykorzystać w  codziennym życiu?
7.   Czy w poprzedniej pracy wymagano od Pana wiedzy z zakresu ekonomii i marketingu? Jeśli tak to dlaczego?
8.   Jakie informacje chciałby Pan uzyskać podczas naszego dzisiejszego spotkania?
9.   Jakie informacje i w jaki sposób  zdobywał Pan na poprzednim stanowisku pracy. Do czego Pan je wykorzystywał?
10. W jaki sposób pozyskane informacje od klienta miały wpływ na współpracę i  przygotowanie dla niego oferty w Pana poprzednim miejscu pracy? Czym kierował  się Pan podczas negocjacji warunków? Z kim konsultował Pan takie warunki? Czy Pana przełożeni weryfikowali takie sytuacje, jak to oceniali, co brali pod uwagę? Jakie miał Pan kompetencje decyzyjne  w tej kwestii?
11. Jakich argumentów używał Pan w rozmowie z klientem? Które z tych argumentów były Pana atutem? Jakich argumentów starał się Pan unikać?  Dlaczego?
12. Pod koniec spotkania proszę o zrobienie prostego  zadania w Excelu, badając umiejętności i obycie w korzystaniu  z komputera.
II.   Kompetencje efektywnościowe

1.   Przed zakończeniem spotkania  proszę o napisanie  5 najważniejszych dla kandydata informacji jakie uzyskał podczas dzisiejszego spotkania, oceniam co zapamiętał, w jaki sposób zostało to zapisane. Wcześniej oceniam również (aczkolwiek bardzo ostrożnie) CV i list motywacyjny, zapis i treść jaką zawiera adres mailowy (np. prosiaczek 24, staram się później odnaleźć odpowiedź na pytanie skąd taki pomysł  ;)  - to trochę  zahacza o kompetencje osobowościowe), informację zawartą w treści maila, który kandydat przesłał w odpowiedzi na ogłoszenie.
2.   Ile kontaktów wykonywał Pan w poprzedniej pracy? Jak Pan to organizował w układzie czasowym?
3.   Ile Pana zdaniem powinna trwać przeciętna rozmowa handlowa? Dlaczego?
4.   Jak Pan przygotowywał się do wykonywania zadań w  firmach, gdzie był Pan zatrudniony?
5.   Jeżeli  nigdy kandydat nie miał doświadczeń zawodowych związanych z kontaktem z klientem, jednak wydaje nam się osobą kompetentną  proponuję : Proszę powiedzieć  co najbardziej podobało się Panu w  sytuacji gdy ktoś chciał Panu zaproponować zakup towaru lub usługi? Jakie były mocne a jakie słabe strony  przygotowania tego handlowca do sprzedaży?
6.   Czy w poprzedniej pracy realizował Pan jakieś zadania wykraczające poza standardowe obowiązki?  Jakie to były zadania? W jakich sytuacjach  to się odbywało? Jak Pan to oceniał?
7.   Czy wykorzystywał Pan w pracy technikę badania potrzeb klienta? Jeśli tak proszę o tym opowiedzieć, podać przykłady rozmów z klientami, które zakończyły się dzięki temu zdobyciem klienta.

III. Kompetencje behawioralne

1.   Jakie sytuacje kryzysowe związane z Pana zadaniami występowały w firmach, gdzie był Pan zatrudniony? Jak Pan je rozwiązywał? 
2.   Czy korzystał  Pan lub udzielał wsparcia  pozostałym członkom zespołu, w którym Pan pracował? Z czego to wynikało? Czy z tego tytułu był Pan wyróżniany ? Jak Pan to ocenia?
3.   Czy  zdarzało się Panu wykonywać trudne zadania  w czasie których występowały nieprzewidziane problemy? Proszę opisać takie sytuacje. Na czym najbardziej Panu wtedy zależało? Jakie miał Pan wtedy priorytety? Czy zmieniały się w trakcie realizowania takiego trudnego  zadania?
4.   Czy zdarzyło się Panu zrobić więcej niż oczekiwał od tego  pracodawca?  Co Panem kierowało w takich sytuacjach? Czy był Pan zadowolony z oceny kolegów, przełożonych po  tym jak wykazał się Pan inicjatywą? Dlaczego?
5.   Czy w poprzedniej pracy obowiązywały jakieś zasady, regulaminy? Co w nich najbardziej się Panu podobało? Co budziło u Pana kontrowersje, a może nawet sprzeciw? Dlaczego?
6.   Jakie pozytywne zachowania obserwował Pan u  swoich kolegów z zespołu? Które z nich były Pana zdaniem najważniejsze w realizowaniu zadań?
7.   Czy w Pana poprzedniej pracy występowały jakieś konflikty? Czy próbował Pan rozwiązywać takie problemy? Jak się to Panu udawało? Czy angażował Pan inne osoby do rozwiązywania sporów?
8.   Czy korzystał Pan z samochodu firmowego, innego sprzętu będącego własnością firmy? Na jakich zasadach to się odbywało? Czy ktoś kontrolował czystość, stan techniczny  itp.?  Co Pan sądzi o potrzebie prowadzenia kontroli ?  W jakim zakresie Pana  powinna się odbywać? Czy może Pan podać negatywne przykłady z jakimi się Pan zetknął związane z nieprawidłowym użytkowaniem mienia firmy?


IV. Kompetencje osobowościowe:
1.   Jaka postać jest dla Pana wzorem do naśladowania? Dlaczego? W jakim stopniu chciałby Pan być do niej podobny?
2.   Które z cech Pana osobowości będą przydatne na oferowanym przez nas stanowisku?
3.   Które z cech Pana osobowości miały największe znaczenie w poprzedniej pracy? Dlaczego?
4.   Co Panem kierowało przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracodawcy? 
5.   Ile czasu potrzebuje Pan na adaptację do nowych warunków otoczenia, wymagań? Czym mógłby Pan to uzasadnić? Proszę podać konkretne przykłady jaki miało to przebieg w firmach, w których Pan pracował poprzednio?
6.   Jakie błędy Pana zdaniem zostały popełnione na etapie wdrażania Pana w obowiązki i podczas szkolenia ? Proszę opisać pozytywne doświadczenia związane z wdrażaniem i szkoleniem?
7.   Czy kiedykolwiek zdarzyło się gdy Pana inicjatywę lub innowacyjny pomysł  stłumiły zasady, hierarchia kompetencji. Co Pan wtedy czuł? Czy podejmował Pan kolejne próby wprowadzenia tych lub innych modyfikacji?
8.   Czy zdarzyła się Panu  sytuacja gdy musiał Pan motywować  swoich współpracowników do wykonania jakiegoś trudnego zadania? Co Pana motywuje w takich sytuacjach, a co przeszkadza?
9.   Czy zdarzyło się Panu, że musiał za kogoś dokończyć, wykonać  pracę ponieważ ta osoba nie poradziła sobie z nim? Czym Pan się wtedy kierował? Czego oczekiwał Pan w zamian? Czy tego typu sytuacje powtarzały się?
10. Jakie zadania, które Pan wykonywał nie wymagały nadzoru przełożonego?  Jakie wymagały kontroli? Czy Pana zdaniem było to potrzebne?
11. W jaki sposób Pana poprzedni przełożeni przekazywali uwagi dotyczące bieżącej pracy? Jak Pan ocenia sposób i skuteczność takiego przekazu?  Co wtedy chciałby Pan zmienić w relacjach z przełożonymi?
12. Słowo „rozwój”, jak Pan je rozumie? Czego w tym zakresie oczekiwał  Pan od swoich poprzednich pracodawców. Czego oczekuje Pan od nas?
13.  W jaki sposób próbuje Pan zapanować nad emocjami w sytuacjach stresujących?