Prawdziwą wartością szefa nie jest władza, pozycja czy jego wiedza operacyjna. Jeśli nie ma autorytetu u swoich współpracowników nie będzie w stanie skutecznie zarządzać zespołem swoich podwładnych i realizować celów.
Jednym z największych autorytetów w dziedzinie przywództwa jest John C. Maxwell. Swoją karierę rozpoczynał jako pastor. Na swoim koncie ma sprzedaż 25 milionów książek z dziedziny zarządzania i rozwoju osobistego. Dr Maxwell prowadzi wykłady dla liderów firm z listy Fortune 500, partii politycznych i rządów, a także organizacji takich jak Akademia Wojskowa West Point, liga NBA i NFL.
Grafika pochodzi ze strony http://portal.firmyrodzinne.eu/
W jednym z oddziałów firmy handlowej menadżerowie analizowali kilka wybranych sentencji, tego najbardziej wpływowego eksperta w dziedzinie przywództwa, pod kątem własnych doświadczeń i potrzeb.
Ćwiczenie 1.
"Prawdziwą miarą przywództwa jest wpływ. Ani więcej, ani mniej". (J. C . Maxwell).
Opisz w punktach własne doświadczenia dot. wpływania na swoich pracowników:
- staram się motywować i pobudzać do działania współpracowników poprzez podkreślenie, a czasami odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i umiejętności pracowników,
- daję dobry przykład – mimo innych zadań jakie wykonuję, walczę razem z nimi, staram się umiejętnie korzystać z materiałów, działam zgodnie z przyjętymi w firmie regułami, utrwalając w ten sposób pozytywne postawy u innych
- stawiam wyzwania, ambitne zadania i dopinguję mój zespół do ich zrealizowania; to sprawia, że działają efektywniej a przy tym utrwalają cel i sens pracy
- poprzez wyrażanie opinii i komentowanie istotnych zdarzeń – zaszczepiam to myślenie u innych
- staram się myśleć pozytywnie i przenosić ten styl na pracowników
- jestem dobrze przygotowany do spotkań z moimi podwładnymi, zadaję pytania pobudzające myślenie w szerszej perspektywie, wpływam na sposób oceny pracownika i jego motywację oraz rozwój w interesującym mnie obszarze
Ćwiczenie 2.
"Ludzie w naturalny sposób podążają za liderami silniejszymi niż oni sami". (J. C. Maxwell) .
W jaki, pozytywny sposób możesz okazać swoją przewagę w stos. do pracowników?
- regularny kontakt z dyrektorem, menadżerami działów firmy, które bezpośrednio współpracują z nami. Zwracam uwagę abyśmy mówili tym samym, zrozumiałym językiem i aby treść tych informacji była spójna i zgodna niezależnie od jej źródła. Menadżer precyzyjnie i we właściwym zakresie przekazuje informacje płynące z „góry”. Dokładnie tak samo działa to w drugą stronę - musi rzetelnie reprezentować interesy i potrzeby pracowników wobec zarządu lub właścicieli firmy
- menadżer zatwierdza plan działania i później rozlicza jego realizację, nie obawia się brać za to odpowiedzialności
- pracownicy mają świadomość szerokiej wiedzy i dużego doświadczenia swojego przełożonego; w sytuacjach problematycznych mogą liczyć na pomoc menadżera w ich rozwiązaniu. Omawiam przykład jak „coś” powinno być zrobione lub jakiej oczekuję od niego postawy np. wobec klienta. Jestem autorytetem w zespole.
- nie uciekam od rozmów czy rozwiązań trudnych, potrafię być asertywny i obiektywny; mam dystans, nie ulegam emocją, mam silną osobowość.
- chcę się rozwijać, dbam o rozwój moich pracowników, mam świadomość własnych potrzeb, staram się analizować potrzeby moich współpracowników i ich wpływ na funkcjonowanie w firmie.
- analizuję na jakim poziomie zaspokojenia potrzeb są moi współpracownicy; zależy mi na wejściu moim i mojego zespołu na wyższy level
Wg. Maslow’a najniżej w hierarchii znajdują się potrzeby fizjologiczne, czyli konieczność zaspokajania głodu, posiadania mieszkania, odzieży oraz prokreacja. Kolejny poziom piramidy to potrzeba bezpieczeństwa, czyli zabezpieczenie się przed chorobą, bezrobociem oraz starczą niezdolnością do pracy. Poziom wyżej w piramidzie zajmuje potrzeba przynależności społecznej - człowiek pragnie akceptacji, miłości, przyjaźni oraz przynależenia do grupy. Każdy z nas chce być akceptowany przez otoczenie. Kolejny stopień w hierarchii to potrzeba wartościowania, związanego z uznaniem. Jest to potrzeba szacunku, odniesienia sukcesu, prestiżu, znaczenia i poczucia akceptacji. Na najwyższym miejscu w piramidzie znajduje się potrzeba samorealizacji, czyli pragnienie spełnienia się, rozwijania siebie i własnej osobowości, talentów i zdolności, zainteresowań, rozwoju duchowego oraz potwierdzenia własnej wartości.
Ćwiczenie 3.
"Lider musi rezygnować, by piąć się w górę". (J. C. Maxwell).
Podaj przykład czegoś, co poświęciłeś aby być liderem:
- koleżeństwo, przyjaźń – zaistniała konieczność zbudowania „dystansu” między szefem a pracownikiem, jestem po drugiej stronie,
- czas – poświęcam go w dużym stopniu na dzielenie się potrzebną wiedzą i doświadczeniem aby usprawnić pracę, lider to nie tylko osoba która rozlicza, ale też taka, na którą można liczyć,
- beztroskie podchodzenie do pracy (przychodzę - pracuję - idę do domu - mam spokój), teraz muszę zapewnić ciągłość pracy punktu (zepsuty alarm, zamek, pęknięta szyba, malowanie, rotacja pracowników, itd., itp.)
- własny spokój wewnętrzny – w momentach kiedy musisz puścić współpracownika po szczeblach kariery,
- to, że tracimy prawo do myślenia tylko o sobie jest już stratą, która powstaje przez obciążenie odpowiedzialnością za zespół,
Ćwiczenie 4.
"Jeżeli ktoś przymierza się do pracy kierowniczej, musi przyjąć odpowiedzialność i niezawodność, które idą z nią w parze." (Robert Palmer prezes DIGITAL).
Jak możesz wyrazić swoja odpowiedzialność i niezawodność na swoim stanowisku?
- jeżeli coś ustalisz z pracownikami trzymasz się ustalonych zasad
- nie ma sytuacji kiedy rozkładasz ręce bo nic się nie da zrobić – każdy problem musi być rozwiązany
- w pracy i w życiu przyświecają ci najwyższe normy moralne, współżycia społecznego
- niezawodność w odniesieniu do pracowników: doświadczenie w pracy zarówno handlowca, przedstawiciela jak i promotora pozwoliło mi poznać i opanować szeroki wachlarz obowiązków jakie powierzam pracownikom. Jestem dla nich autorytetem jeśli nie we wszystkich to w większości zagadnień. W sytuacjach krytycznych potrafię zastąpić każdego pracownika. Jestem gotów nieść pomoc pracownikom
- rzetelność i niezawodność w oczach przełożonych – powierzone obowiązki i wyzwania podejmuję chętnie i z zaangażowaniem, duże znaczenie ma dla mnie praca w oparciu o wskazówki bardziej doświadczonych ludzi wewnątrz firmy
- odpowiedzialność za działania pracowników - jasno sprecyzowana swoboda podejmowania decyzji, oraz jej obszary pozwala na przekazanie części odpowiedzialności na nich. Za całość działań zespołu jednak odpowiada kierownik
- jestem gotów pracować poza ramami pracy, czuję potrzebę dalszego kształcenia by bardziej doskonalić się w powierzonych zadaniach
Jednym z największych autorytetów w dziedzinie przywództwa jest John C. Maxwell. Swoją karierę rozpoczynał jako pastor. Na swoim koncie ma sprzedaż 25 milionów książek z dziedziny zarządzania i rozwoju osobistego. Dr Maxwell prowadzi wykłady dla liderów firm z listy Fortune 500, partii politycznych i rządów, a także organizacji takich jak Akademia Wojskowa West Point, liga NBA i NFL.
Grafika pochodzi ze strony http://portal.firmyrodzinne.eu/
W jednym z oddziałów firmy handlowej menadżerowie analizowali kilka wybranych sentencji, tego najbardziej wpływowego eksperta w dziedzinie przywództwa, pod kątem własnych doświadczeń i potrzeb.
Ćwiczenie 1.
"Prawdziwą miarą przywództwa jest wpływ. Ani więcej, ani mniej". (J. C . Maxwell).
Opisz w punktach własne doświadczenia dot. wpływania na swoich pracowników:
- staram się motywować i pobudzać do działania współpracowników poprzez podkreślenie, a czasami odkrywanie i rozwijanie predyspozycji i umiejętności pracowników,
- daję dobry przykład – mimo innych zadań jakie wykonuję, walczę razem z nimi, staram się umiejętnie korzystać z materiałów, działam zgodnie z przyjętymi w firmie regułami, utrwalając w ten sposób pozytywne postawy u innych
- stawiam wyzwania, ambitne zadania i dopinguję mój zespół do ich zrealizowania; to sprawia, że działają efektywniej a przy tym utrwalają cel i sens pracy
- poprzez wyrażanie opinii i komentowanie istotnych zdarzeń – zaszczepiam to myślenie u innych
- staram się myśleć pozytywnie i przenosić ten styl na pracowników
- jestem dobrze przygotowany do spotkań z moimi podwładnymi, zadaję pytania pobudzające myślenie w szerszej perspektywie, wpływam na sposób oceny pracownika i jego motywację oraz rozwój w interesującym mnie obszarze
Ćwiczenie 2.
"Ludzie w naturalny sposób podążają za liderami silniejszymi niż oni sami". (J. C. Maxwell) .
W jaki, pozytywny sposób możesz okazać swoją przewagę w stos. do pracowników?
- regularny kontakt z dyrektorem, menadżerami działów firmy, które bezpośrednio współpracują z nami. Zwracam uwagę abyśmy mówili tym samym, zrozumiałym językiem i aby treść tych informacji była spójna i zgodna niezależnie od jej źródła. Menadżer precyzyjnie i we właściwym zakresie przekazuje informacje płynące z „góry”. Dokładnie tak samo działa to w drugą stronę - musi rzetelnie reprezentować interesy i potrzeby pracowników wobec zarządu lub właścicieli firmy
- menadżer zatwierdza plan działania i później rozlicza jego realizację, nie obawia się brać za to odpowiedzialności
- pracownicy mają świadomość szerokiej wiedzy i dużego doświadczenia swojego przełożonego; w sytuacjach problematycznych mogą liczyć na pomoc menadżera w ich rozwiązaniu. Omawiam przykład jak „coś” powinno być zrobione lub jakiej oczekuję od niego postawy np. wobec klienta. Jestem autorytetem w zespole.
- nie uciekam od rozmów czy rozwiązań trudnych, potrafię być asertywny i obiektywny; mam dystans, nie ulegam emocją, mam silną osobowość.
- chcę się rozwijać, dbam o rozwój moich pracowników, mam świadomość własnych potrzeb, staram się analizować potrzeby moich współpracowników i ich wpływ na funkcjonowanie w firmie.
- analizuję na jakim poziomie zaspokojenia potrzeb są moi współpracownicy; zależy mi na wejściu moim i mojego zespołu na wyższy level
Wg. Maslow’a najniżej w hierarchii znajdują się potrzeby fizjologiczne, czyli konieczność zaspokajania głodu, posiadania mieszkania, odzieży oraz prokreacja. Kolejny poziom piramidy to potrzeba bezpieczeństwa, czyli zabezpieczenie się przed chorobą, bezrobociem oraz starczą niezdolnością do pracy. Poziom wyżej w piramidzie zajmuje potrzeba przynależności społecznej - człowiek pragnie akceptacji, miłości, przyjaźni oraz przynależenia do grupy. Każdy z nas chce być akceptowany przez otoczenie. Kolejny stopień w hierarchii to potrzeba wartościowania, związanego z uznaniem. Jest to potrzeba szacunku, odniesienia sukcesu, prestiżu, znaczenia i poczucia akceptacji. Na najwyższym miejscu w piramidzie znajduje się potrzeba samorealizacji, czyli pragnienie spełnienia się, rozwijania siebie i własnej osobowości, talentów i zdolności, zainteresowań, rozwoju duchowego oraz potwierdzenia własnej wartości.
Ćwiczenie 3.
"Lider musi rezygnować, by piąć się w górę". (J. C. Maxwell).
Podaj przykład czegoś, co poświęciłeś aby być liderem:
- koleżeństwo, przyjaźń – zaistniała konieczność zbudowania „dystansu” między szefem a pracownikiem, jestem po drugiej stronie,
- czas – poświęcam go w dużym stopniu na dzielenie się potrzebną wiedzą i doświadczeniem aby usprawnić pracę, lider to nie tylko osoba która rozlicza, ale też taka, na którą można liczyć,
- beztroskie podchodzenie do pracy (przychodzę - pracuję - idę do domu - mam spokój), teraz muszę zapewnić ciągłość pracy punktu (zepsuty alarm, zamek, pęknięta szyba, malowanie, rotacja pracowników, itd., itp.)
- własny spokój wewnętrzny – w momentach kiedy musisz puścić współpracownika po szczeblach kariery,
- to, że tracimy prawo do myślenia tylko o sobie jest już stratą, która powstaje przez obciążenie odpowiedzialnością za zespół,
Ćwiczenie 4.
"Jeżeli ktoś przymierza się do pracy kierowniczej, musi przyjąć odpowiedzialność i niezawodność, które idą z nią w parze." (Robert Palmer prezes DIGITAL).
Jak możesz wyrazić swoja odpowiedzialność i niezawodność na swoim stanowisku?
- jeżeli coś ustalisz z pracownikami trzymasz się ustalonych zasad
- nie ma sytuacji kiedy rozkładasz ręce bo nic się nie da zrobić – każdy problem musi być rozwiązany
- w pracy i w życiu przyświecają ci najwyższe normy moralne, współżycia społecznego
- niezawodność w odniesieniu do pracowników: doświadczenie w pracy zarówno handlowca, przedstawiciela jak i promotora pozwoliło mi poznać i opanować szeroki wachlarz obowiązków jakie powierzam pracownikom. Jestem dla nich autorytetem jeśli nie we wszystkich to w większości zagadnień. W sytuacjach krytycznych potrafię zastąpić każdego pracownika. Jestem gotów nieść pomoc pracownikom
- rzetelność i niezawodność w oczach przełożonych – powierzone obowiązki i wyzwania podejmuję chętnie i z zaangażowaniem, duże znaczenie ma dla mnie praca w oparciu o wskazówki bardziej doświadczonych ludzi wewnątrz firmy
- odpowiedzialność za działania pracowników - jasno sprecyzowana swoboda podejmowania decyzji, oraz jej obszary pozwala na przekazanie części odpowiedzialności na nich. Za całość działań zespołu jednak odpowiada kierownik
- jestem gotów pracować poza ramami pracy, czuję potrzebę dalszego kształcenia by bardziej doskonalić się w powierzonych zadaniach