Coaching w pigułce

Coaching – (ang.) trenowanie :  ćwiczenia, w celu uzyskania maksymalnej sprawności w danej konkurencji sportowej. Metody treningowe w poszczególnych gałęziach sportu są  nieraz bardzo skomplikowane i dotyczą również diety i trybu życia sportowca.  [1]







Ta definicja  wskazuje na cel coachingu jakim jest uzyskanie maksymalnej sprawności, przy jednoczesnej akceptacji skomplikowanych metod treningu, oraz  całkowitego dopasowania swojego trybu życia do osiągnięcia tego wyniku. Takie poświęcenie jest możliwe jedynie wtedy gdy zawodnik ma zaufanie do trenera planującego cykl szkolenia, a trener ma odpowiednie kwalifikacje, doświadczenie niezbędne do przygotowywania treningu. Takie pojmowanie coachingu w sporcie jest bardzo bliskie wykorzystaniu tego terminu w pracy z  kadrą pracowników.

Człowiekiem, który po raz pierwszy zastosował elementy coachingu w praktyce był Sokrates, słynny Ateńczyk, żyjący ponad 2500 lat temu. Za pomocą pytań diagnozował potencjał umysłowy swoich uczniów i mobilizował ich do określenia   swoich własnych możliwości i aspiracji. Następnie pomagał im się rozwijać. Sukces tej metody polegał na tym, że Sokrates nigdy nie podsuwał  gotowych rozwiązań, tylko naprowadzał swoich uczniów na właściwą drogę. Dzięki temu wychował wielu wybitnych ludzi, wśród nich Platona.
Coaching w sferze zarządzania personelem to:
- inspirowanie do działania
- wyznaczanie ambitnych celów
- rozbudzanie aspiracji
- partnerstwo z podopiecznym w celu stworzenia nowych możliwości
- technika umożliwiająca dokonanie przełomu w ludziach oraz osiągnięcie przełomowych rezultatów
- trener łączący mądrość, zdolność do empatii i poczucie humoru z
  udokumentowanymi osiągnięciami zawodowymi
- praca  mająca na celu uzyskanie ważnych osiągnięć, nie będąca środkiem 
doraźnym, mająca  charakter transformacyjny, a nie transakcyjny. [2]

Proces coachingu opiera się na współpracy i połączeniu elementów:
- pomocy technicznej
- indywidualnie udzielanego wsparcia
- konkretnego wyzwania, które zostanie zrealizowane

Te trzy elementy łączy więź emocjonalna wytwarzana przez menadżera/coacha i jego podwładnego/podopiecznego. Ze względu na fakt, że coaching posługuje się komunikacją bezpośrednią, taka więź musi zostać wytworzona i musi mieć charakter pozytywny, aby zapewnić powodzenie treningu.

Ze względu na styl i potrzebę prowadzenia coachingu rozróżniamy dwie jego odmiany.

Coaching bezpośredni jest stosowany w czasie pierwszych sesji, głównie z nowymi pracownikami lub w przypadku zmiany stanowiska podopiecznego w ramach przedsiębiorstwa. Można określić ten rodzaj coachingu jako niezbędny do budowania podstaw związanych z przeprowadzeniem zmian z podopiecznym.

Coaching wspierający jest adresowany do pracowników, których chcemy rozwijać.  Ma również za zadanie wspomaganie i utrzymywanie efektów coachingu  i zapobieżenie powrotu podopiecznego do starych nawyków lub metod postępowania.

W czasie sesji kontrolnych zawsze stosowany jest coaching wspierający.

Specyfikę zastosowań coachingu bezpośredniego i wspierającego w ujęciu ich bezpośrednich  zastosowań  prezentują poniższe zestawienia:
Styl coachingu
Wykorzystywany do:
Przykłady
Bezpośredni
Rozwijania umiejętności
Uczenie nowego pracownika, któremu potrzebne są umiejętności z twojego zakresu specjalizacji, lub pomoc w nawiązaniu kontaktu z innym coachem, który nim dysponuje
Udzielania odpowiedzi
Wyjaśnianie strategii biznesowej nowemu pracownikowi
Nauki
Wskazywanie najwłaściwszego sposobu wykonania zadania lub praca razem z pracownikiem nad projektem w celu przekazania mu wiedzy, na przykład wykonanie wspólnej rozmowy sprzedażowej

Styl coachingu
Wykorzystywany do:
Przykłady
Wspierający
Ułatwiania innym znalezienie rozwiązania problemu
Pomaganie innym w samodzielnym rozwiązywaniu problemów.
Budowania wiary w siebie
Wyrażanie wiary w to, ze dana osoba potrafi znaleźć rozwiązanie problemu
Zachęcanie innych do samodzielnej nauki
Pozwalanie pracownikom, którzy mają nowe zakresy odpowiedzialności, na naukę w miejscu pracy, nawet jeżeli istnieje możliwość popełnienia przez nich błędu
Służenie jako źródło wiedzy dla innych osób
Udzielanie informacji lub dawanie kontaktów w celu pomocy pracownikom w samodzielnym rozwiązywaniu problemów.

 Problemy związane z zastosowaniem coaching’u

Ze względu na stosunkowo niedawne  wprowadzenie coachingu do kanonu nowoczesnych metod zarządzania personelem, warto poddać go analizie w odniesieniu do kilku podstawowych problemów dotyczących jego stosowania w  przedsiębiorstwach:

● Niechęć do uczestniczenia w sesjach coaching’u

Powszechnie uznaje się, że coaching to ostatnia deska ratunku, dla wszystkich, którzy mają problemy w pracy, nie radzą sobie z wykonywaniem zadań, są nieefektywni. Często sesje coaching’u są uważane za karę  czy też działanie dyscyplinujące skierowane do osób nieposłusznych wizjom czy strategii  firmy.  Tymczasem jest on skierowany do tych, którzy odnieśli sukces, pragną zwiększyć swoją przewagę i czują, że coaching może im w tym pomóc. W związku z tym należy traktować trening jako wyróżnienie.

● Poszukiwanie uniwersalnych metod  działania

Większość programów rozwoju kadry polega na rozkładaniu osobowości i działań liderów na czynniki pierwsze , po to aby odkryć tajemnicę ich sukcesu. Następnie próbuje się przenosić te cechy i działania na inne osoby, na zasadzie mechanicznego, przymusowego stosowania sprawdzonych rozwiązań, niezależnie od tego jakie predyspozycje, zdolności, aspiracje, czy doświadczenie posiadają pracownicy.  Coaching  stawia  pytania: Jaka jest wizja przyszłości,  w której realizację możesz się zaangażować?  Kim musisz być w tej sytuacji? Ludzie , którym zależy na sukcesie  są żądni wiedzy i ciekawi nowych doświadczeń. Przy ich własnym zaangażowaniu będą w stanie opracować najlepsze dla siebie modele działania, zidentyfikować i wypełnić luki związane z własnymi  błędami, lub brakami  wiedzy. Taki indywidualnie zaprojektowany trening z całą pewnością będzie bardziej skuteczny.

● Pochopne łączenie coaching’u z oceną okresową pracownika

Niekiedy pracownicy  sprowadzają coaching do spotkania z  trenerami  w celu dokonania okresowej kontroli efektywności ich pracy, oceny zrozumienia misji czy strategii przedsiębiorstwa, stopnia utożsamiania się pracownika z celami firmy.  Coaching to stały proces trwający od kilku do nawet kilkunastu miesięcy. Przy tym fundamentalną kwestią  jest silny związek partnerski, w którym obydwie strony są przekonane o jedności interesów. Trener  umożliwia pracownikowi osiągnięcie sukcesu. Pracownik polega na wiedzy i doświadczeniu trenera, stosując się do jego zaleceń. Obydwie strony zadają sobie pytania: Co się stało? Czego brakuje? Co dalej?

● Kierowanie coaching’u tylko do pojedynczych osób.

W większości firm wydajność i rozwój  są postrzegane jako całkowicie oddzielne dziedziny. Menadżerowie są odpowiedzialni za wydajność. Dział personalny lub szkoleniowy odpowiada za rozwój pracowników. Często formułowane są długoterminowe zadania indywidualne dla pracowników a ich ocena jest prowadzona w skali 2 stopniowej : porażka lub sukces. 

Coaching łączy wydajność, rozwój i współpracę. Modelowe rozwiązanie polega na ścisłej współpracy całego zespołu w realizacji zadania, stałym monitorowaniu postępów, dopasowywania szkoleń do indywidualnych potrzeb w określonym czasie, przeprowadzaniu wspólnej oceny szans i zagrożeń, gotowości wszystkich członków zespołu do elastycznego modyfikowania działań, w przypadku zagrożenia ich niewykonania.

Przygotowanie do treningu

Przed każdym treningiem niezbędne jest odpowiednie przygotowanie. Składa się ono z kilku niezbędnych elementów:

● Obserwacja bezpośrednia

przygotowanie rozpoczyna się od obserwacji bezpośredniej, której celem jest zrozumienie sytuacji pracownika oraz jego aktualnych umiejętności i zachowania. Spostrzeżenia poczynione w trakcie obserwacji podopiecznego zwiększa u trenera zdolność do udzielania przemyślanych i ważnych rad w odpowiednim momencie. Dzięki takiemu poznaniu trener może diagnozować skuteczność prowadzonego treningu. Ważne jest obserwowanie podopiecznego w okolicznościach nieformalnych i formalnych. Dzięki takiemu poznaniu będziemy w stanie lepiej poznać pracownika, który może przyjmować zupełnie inne postawy w pracy i poza nią. Warto określić co podopieczny robi w akceptowany  sposób a nad czym należy popracować

● Unikanie osądzania

w trakcie przygotowań należy wystrzegać się przedwczesnego osądzania podopiecznego. Takie postępowanie pozwoli nam przez cały czas obiektywnie oceniać jego działania. Ponadto sytuacja rozwija się dynamicznie i w różnych przypadkach te same zachowania mogą być przez nas akceptowane a w innych nie.

● Poszukiwanie symptomów wskazujących na luki w efektywności i braki w zakresie umiejętności

kolejny etap to poszukiwania symptomów wskazujących na lukę w efektywności oraz braki w zakresie konkretnych umiejętności. Luka  w efektywności oznacza dysproporcję pomiędzy wynikami osiąganymi przez pracownika a wymaganiami pracodawcy.

Brak w  zakresie konkretnych umiejętności także oznacza dysproporcję, tym razem pomiędzy zdolnościami, którymi pracownik dysponuje w danej chwili, a zdolnościami, których posiadanie jest warunkiem sprawowania nowej, określonej funkcji (stanowiska) w firmie.

● Przygotowanie swoich hipotez

aby przygotować się rzetelnie do sesji należy opracować i poddać testom, swoje własne hipotezy dotyczące potrzeby i celu prowadzenia coachingu w aspekcie rozwiązania konkretnego zadania. Poczynione wcześniej spostrzeżenia powinny być bardzo przydatne na tym etapie.  Hipoteza nie będzie wiarygodna, gdy zostanie źle przedstawiona, nie będzie zawierała pewnej szerszej perspektywy. Warto zapytać inne doświadczone osoby, czy ich zdaniem wysunięte  tezy są wiarygodne. Ważne jednak jest to, aby tego typu konsultacje były prowadzone z zaufanymi kolegami i miały charakter bardzo poufny.

● Uważne słuchanie

nastawienie się na słuchanie to kolejny  element prowadzonych przygotowań. Należy dostrzegać problemy  i jednocześnie wsłuchiwać się w sygnały mówiące o konieczności niesienia pomocy i dokonania określonej interwencji. Tym bardziej uważnie należy słuchać, ze względu na fakt, że często podwładni nie przekazują bezpośrednich, oczywistych sygnałów. Czasami informacja typu: ” Dzięki za informację o wakacie w dziale obsługi klienta, ale nie jestem tym zainteresowany” może oznaczać brak zainteresowania  zmianą pracy, którą trener uważa za awans, ale może być wyrazem braku wiary w swoje umiejętności, zagrożeniem związanym z utratą wartości dla pracodawcy lub obawy przed ewentualnymi sporami personalnymi związanymi ze zmianą stanowiska.

● Określenie prawdopodobieństwa sukcesu

przed rozpoczęciem sesji warto oszacować prawdopodobieństwo poprawy. Prowadzenie działań z osobą, która nie chce aby jej pomagano, lub nie można jej pomóc jest dużą stratą czasu i energii, którą można wykorzystać dużo bardziej efektywnie.  Nie można pomóc pracownikowi, który zaprzecza istnieniu problemu lub obarcza winą kogoś zupełnie innego. Chyba, ze skutecznie uda się go przekonać, że jest inaczej. Należy liczyć się z dużym wysiłkiem prowadzenia treningu jeżeli:
- pracownik jest tak silnie nastawiony na współzawodnictwo, że zawsze musi pokonać kolegów
- menedżer zawsze musi postępować jak szef, nawet wtedy, gdy jest członkiem zespołu z wyznaczonym innym liderem
- menedżer każdy problem rozwiązuje sam, zamiast pozwolić aby rozwiązali go jego podwładni
- pracownik, którego wiara w siebie jest na stałym, tak niskim poziomie, że zawsze ulega innym

● Przygotowanie pracownika do sesji

w sesjach biorą udział dwie strony. Ważne jest to aby przygotowany był nie tylko trener, ale również jego podopieczny. Dzięki takiemu posunięciu pracownik zaangażuje się w każdy etap procesu.

Jedną z najlepszych metod osiągnięcia tego celu jest poproszenie jej o ocenę własnej efektywności. Może to być standardowa procedura wykonywana w ramach oceny rocznej. Podczas samooceny pracownik odnosi do tych celów swoją efektywność. Można ewentualnie stworzyć własna listę pytań:
- w jakim stopniu osiągnąłeś swoje cele
- czy są cele, które zrealizowałeś z  nadwyżką? Jeżeli tak, to jakie?
- czy są cele, których osiągnięcie stanowi dla ciebie szczególną trudność?
- co powstrzymuje postępy w realizacji celów: brak szkoleń, brak odpowiednich zasobów, ukierunkowania kadry zarządzającej
- czy nowe zadania mogą sprawić Ci trudność w ich wykonaniu? Jakie to
 zadania i z czym związane są przewidywane przez ciebie problemy?

Dzięki odpowiedzi na te pytania obydwie strony są zaangażowane w czasie trwania sesji, ponadto trener ma nowe, inne spojrzenie na pracę podwładnego i wszystkie związane z nią problemy.
Ostatni etap przed przystąpieniem do sesji coachingu to przygotowanie planu. Można skorzystać z przykładowego,  formularza:
Plan sesji coachingowej
Osoba: ………………..
Data:……………..
Określ zachowanie lub zagadnienie, które wymaga korekty lub wzmocnienia.
Jakie jest organizacyjne i osobiste znaczenie tego zagadnienia?
Jaki jest cel przekazania informacji zwrotnej?
Jakimi szczegółami dysponujesz, aby prawidłowo opisać to zachowanie? (kto, co, kiedy)
Jaka jest siła oddziaływania tego zachowania?
Jakie wyniki chcesz osiągnąć?
Kto najlepiej przekazuje informacje zwrotne i dlaczego?
Jaki styl komunikowania jest najbardziej efektywny i dlaczego?
Opisz przeszkody i zagrożenia, które można napotkać, przekazując informację zwrotną.  W jaki sposób możesz je pokonać?
Jaka postawa,  zachowanie drugiej strony mogłyby być konstruktywne? Dlaczego?

Po przeprowadzeniu pierwszej sesji coachingu, z powodzeniem można w czasie kolejnych sesji  stosować krótszy arkusz:

Obszary, dla coachingu :

1.

2.

3.
Cel coachingu:

Pożądane rezultaty szkolenia:

1.

2.

3.
Motywy prowadzenia coachingu (np. jakie są zagrożenia,  konsekwencje?):

1.

2.

3.

Konkretne działania:

1.

2.

3.



[1] Źródło : Encyklopedia Powszechna, Wydawnictwo Kurpisz, Poznań 1995, Tom 17 str. 197


[2] Źródło: Mistrzowski Coaching, Robert Hargrove, Oficyna Ekonomiczna 2006, str.12