Burza mózgów to sprawdzony sposób na określenie nowych kierunków rozwoju w firmie.Odbywa się w formie spotkania w grupie 5-8 osób. Najlepiej by nie współpracowały ze sobą, z różnymi doświadczeniami, charakterem, pochodziły z różnych działów. Warto rozważyć możliwość udziału w takim spotkaniu osoby z zewnątrz np. współpracującego klienta. Nad przebiegiem takiej sesji powinna czuwać jedna, wyznaczona osoba, która pełni rolę lidera.
Zanim dojdzie do burzy mózgów koniecznie należy:
- określić zadanie jakie ma zostać w tej formie zrealizowane
- ustalić kto i z jakich powodów będzie brał w nim udział, jaką będzie pełnił rolę
- w jakim miejscu odbędzie się spotkanie
- jaki będzie jego program
- kto dalej i w jakiej formie będzie realizował zadanie
- wysłać informację do uczestników by mogli przygotować się do udziału w sesji
W tym artykule przedstawię propozycję przykładowego listu jaki można wysłać do uczestników spotkania:
"Zapraszam do udziału w pracach
grupy projektowej Development Department, która zajmie się określeniem nowych kierunków
rozwoju firmy w perspektywie długoterminowej.
Celem projektu jest
odpowiedź na pytanie:
Jakie innowacyjne produkty,
usługi zapewnią nam wzrost sprzedaży, uwzględniając: nowe technologie,
otoczenie konkurencyjne, uwarunkowania społeczne i potrzeby klientów.
Spotkanie będzie przebiegało w formie burzy mózgów, stawiamy
na:
- dużą liczbę pomysłów, każdy z Was może zgłosić ich
nieograniczoną liczbę
- żaden z nich nie będzie podlegał krytyce, żadnego nie
można odrzucić lub podważać
- każdy z przedstawionych wcześniej pomysłów można rozwijać
w dowolnym kierunku
- zachęcamy do niekonwencjonalnego myślenia, kreatywności,
oryginalności
Dobór uczestników został przeprowadzony w taki sposób aby
były to osoby z różnymi doświadczeniami, charakterem, nie współpracujące ze
sobą na co dzień.
Plan spotkania:
Lp.
|
Blok
|
Godziny
|
|
1.
|
Wstęp
|
10:00 – 10:15
|
|
2.
|
Rozgrzewka, kruszenie lodu
|
10:15 – 10:30
|
|
3.
|
Burza mózgów
|
10:30 – 12:00
|
|
Przerwa
|
12:00 – 12:30
|
||
4.
|
Grupowanie pomysłów
|
12:30 – 13:00
|
|
5.
|
Selekcja i filtrowanie pomysłów
|
13:00 – 13:30
|
|
Przerwa na obiad
|
13:30 – 14:00
|
||
6.
|
Analiza decyzyjna
|
14:00 – 16:30
|
Podczas analizy decyzyjnej, wspólnie przedyskutujemy
odpowiedzi na pytania:
- kto mógłby/powinien (osoba, dział, firma zewnętrzna)
realizować taki projekt (jakie wymagania powinien spełniać) ?
- czego potrzebujemy do jego realizacji ?
- co w tym pomyśle wyróżni nas na tle konkurencji, da nam
przewagę rynkową?
- dlaczego inni nie wprowadzili tego pomysłu w swojej
działalności ?
- gdzie powinien być realizowany projekt ?
- kiedy powinniśmy uruchomić ten projekt?
- jak o tym pomyśle poinformujemy naszych klientów? Jakie
atuty będą najistotniejsze?
Serdecznie zapraszam na spotkanie w dniu.... do naszej siedziby.... sala nr......."
W kolejnych częściach przedstawię w jaki sposób mogą przebiegać poszczególne elementy spotkania. Serdecznie zapraszam.