W tej części znajdziecie pytania, jakie wykorzystuję w procesie rekrutacji, do oceny poszczególnych obszarów kompetencji:
I. Kompetencje
kwalifikacyjne
1. Z jakich powodów
wybrał Pan ten kierunek studiów, w jaki sposób łączy Pan z nim swoje plany
zawodowe? Czy dzisiaj zmieniłby Pan profil, kierunek kształcenia? Dlaczego?
2. Czy udawało się
Panu łączyć wiedzę zdobytą podczas nauki w poprzedniej pracy? W jaki sposób?
3. Czy charakter proponowanego stanowiska
będzie zgodny z Pana
wykształceniem, umiejętnościami i planami
zawodowymi? Proszę rozwinąć odpowiedź.
4. Jak długo posiada
Pan prawo jazdy. Jakie samochody Pan dotychczas prowadził? Jakie zalety miał
Pana ostatni samochód? Jakie są Pana największe osiągnięcia jako kierowcy?
5. Czy wykonuje Pan
jakieś naprawy w samochodzie, domu?
Jeżeli tak, proszę powiedzieć jak Pan to zrobił? Jeżeli nie szukamy po zainteresowaniach np.
modelarstwo, kolekcjonerstwo, zwierzaki, sport, muzyka i nawiązujemy do
czynności technicznych jakie mogłyby być z tym obszarem związane – to może pomóc również w ocenie staranności technicznej opisywania pewnych
obiektów.
6. W jaki sposób
znajomość podstawowych zasad ekonomii i marketingu można wykorzystać w codziennym życiu?
7. Czy w poprzedniej
pracy wymagano od Pana wiedzy z zakresu ekonomii i marketingu? Jeśli tak to
dlaczego?
8. Jakie informacje
chciałby Pan uzyskać podczas naszego dzisiejszego spotkania?
9. Jakie informacje
i w jaki sposób zdobywał Pan na poprzednim
stanowisku pracy. Do czego Pan je wykorzystywał?
10. W jaki sposób pozyskane informacje od klienta miały
wpływ na współpracę i przygotowanie dla
niego oferty w Pana poprzednim miejscu pracy? Czym kierował się Pan podczas negocjacji warunków? Z kim
konsultował Pan takie warunki? Czy Pana przełożeni weryfikowali takie sytuacje,
jak to oceniali, co brali pod uwagę? Jakie miał Pan kompetencje decyzyjne w tej kwestii?
11. Jakich argumentów używał Pan w rozmowie z klientem?
Które z tych argumentów były Pana atutem? Jakich argumentów starał się Pan
unikać? Dlaczego?
12. Pod koniec spotkania proszę o zrobienie prostego zadania w Excelu, badając umiejętności i
obycie w korzystaniu z komputera.
II. Kompetencje
efektywnościowe
1. Przed
zakończeniem spotkania proszę o
napisanie 5 najważniejszych dla
kandydata informacji jakie uzyskał podczas dzisiejszego spotkania, oceniam co
zapamiętał, w jaki sposób zostało to zapisane. Wcześniej oceniam również
(aczkolwiek bardzo ostrożnie) CV i list motywacyjny, zapis i treść jaką zawiera
adres mailowy (np. prosiaczek 24, staram się później odnaleźć odpowiedź na
pytanie skąd taki pomysł ;) - to trochę
zahacza o kompetencje osobowościowe), informację zawartą w treści maila,
który kandydat przesłał w odpowiedzi na ogłoszenie.
2. Ile kontaktów
wykonywał Pan w poprzedniej pracy? Jak Pan to organizował w układzie czasowym?
3. Ile Pana zdaniem
powinna trwać przeciętna rozmowa handlowa? Dlaczego?
4. Jak Pan
przygotowywał się do wykonywania zadań w
firmach, gdzie był Pan zatrudniony?
5. Jeżeli nigdy kandydat nie miał doświadczeń
zawodowych związanych z kontaktem z klientem, jednak wydaje nam się osobą
kompetentną proponuję : Proszę powiedzieć co najbardziej podobało się Panu w sytuacji gdy ktoś chciał Panu zaproponować
zakup towaru lub usługi? Jakie były mocne a jakie słabe strony przygotowania tego handlowca do sprzedaży?
6. Czy w poprzedniej
pracy realizował Pan jakieś zadania wykraczające poza standardowe
obowiązki? Jakie to były zadania? W
jakich sytuacjach to się odbywało? Jak
Pan to oceniał?
7. Czy wykorzystywał
Pan w pracy technikę badania potrzeb klienta? Jeśli tak proszę o tym
opowiedzieć, podać przykłady rozmów z klientami, które zakończyły się dzięki
temu zdobyciem klienta.
III. Kompetencje behawioralne
1. Jakie sytuacje
kryzysowe związane z Pana zadaniami występowały w firmach, gdzie był Pan
zatrudniony? Jak Pan je rozwiązywał?
2. Czy
korzystał Pan lub udzielał wsparcia pozostałym członkom zespołu, w którym Pan
pracował? Z czego to wynikało? Czy z tego tytułu był Pan wyróżniany ? Jak Pan
to ocenia?
3. Czy zdarzało się Panu wykonywać trudne
zadania w czasie których występowały
nieprzewidziane problemy? Proszę opisać takie sytuacje. Na czym najbardziej
Panu wtedy zależało? Jakie miał Pan wtedy priorytety? Czy zmieniały się w
trakcie realizowania takiego trudnego
zadania?
4. Czy zdarzyło się
Panu zrobić więcej niż oczekiwał od tego
pracodawca? Co Panem kierowało w
takich sytuacjach? Czy był Pan zadowolony z oceny kolegów, przełożonych po tym jak wykazał się Pan inicjatywą? Dlaczego?
5. Czy w poprzedniej
pracy obowiązywały jakieś zasady, regulaminy? Co w nich najbardziej się Panu
podobało? Co budziło u Pana kontrowersje, a może nawet sprzeciw? Dlaczego?
6. Jakie pozytywne
zachowania obserwował Pan u swoich
kolegów z zespołu? Które z nich były Pana zdaniem najważniejsze w realizowaniu
zadań?
7. Czy w Pana
poprzedniej pracy występowały jakieś konflikty? Czy próbował Pan rozwiązywać
takie problemy? Jak się to Panu udawało? Czy angażował Pan inne osoby do
rozwiązywania sporów?
8. Czy korzystał Pan z samochodu firmowego,
innego sprzętu będącego własnością firmy? Na jakich zasadach to się odbywało?
Czy ktoś kontrolował czystość, stan techniczny
itp.? Co Pan sądzi o potrzebie
prowadzenia kontroli ? W jakim zakresie
Pana powinna się odbywać? Czy może Pan
podać negatywne przykłady z jakimi się Pan zetknął związane z nieprawidłowym
użytkowaniem mienia firmy?
IV. Kompetencje osobowościowe:
1. Jaka postać jest
dla Pana wzorem do naśladowania? Dlaczego? W jakim stopniu chciałby Pan być do
niej podobny?
2. Które z cech Pana
osobowości będą przydatne na oferowanym przez nas stanowisku?
3. Które z cech Pana
osobowości miały największe znaczenie w poprzedniej pracy? Dlaczego?
4. Co Panem
kierowało przy podejmowaniu decyzji o zmianie pracodawcy?
5. Ile czasu potrzebuje
Pan na adaptację do nowych warunków otoczenia, wymagań? Czym mógłby Pan to
uzasadnić? Proszę podać konkretne przykłady jaki miało to przebieg w firmach, w
których Pan pracował poprzednio?
6. Jakie błędy Pana
zdaniem zostały popełnione na etapie wdrażania Pana w obowiązki i podczas
szkolenia ? Proszę opisać pozytywne doświadczenia związane z wdrażaniem i
szkoleniem?
7. Czy kiedykolwiek
zdarzyło się gdy Pana inicjatywę lub innowacyjny pomysł stłumiły zasady, hierarchia kompetencji. Co
Pan wtedy czuł? Czy podejmował Pan kolejne próby wprowadzenia tych lub innych
modyfikacji?
8. Czy zdarzyła się
Panu sytuacja gdy musiał Pan
motywować swoich współpracowników do
wykonania jakiegoś trudnego zadania? Co Pana motywuje w takich sytuacjach, a co
przeszkadza?
9. Czy zdarzyło się
Panu, że musiał za kogoś dokończyć, wykonać
pracę ponieważ ta osoba nie poradziła sobie z nim? Czym Pan się wtedy kierował?
Czego oczekiwał Pan w zamian? Czy tego typu sytuacje powtarzały się?
10. Jakie zadania, które Pan wykonywał nie wymagały nadzoru
przełożonego? Jakie wymagały kontroli?
Czy Pana zdaniem było to potrzebne?
11. W jaki sposób Pana poprzedni przełożeni przekazywali
uwagi dotyczące bieżącej pracy? Jak Pan ocenia sposób i skuteczność takiego
przekazu? Co wtedy chciałby Pan zmienić
w relacjach z przełożonymi?
12. Słowo „rozwój”, jak Pan je rozumie? Czego w tym zakresie
oczekiwał Pan od swoich poprzednich
pracodawców. Czego oczekuje Pan od nas?
13. W jaki sposób
próbuje Pan zapanować nad emocjami w sytuacjach stresujących?