Proces rekrutacji
musi zmieniać się wraz z rynkiem pracy oraz celami jakie są określone do
realizacji. Dziś nie wystarczy już spotkać się z kandydatami i porozmawiać o
ich doświadczeniach czy oczekiwaniach. Często zdarza się, że uczestnicy
rekrutacji są świetnie przygotowania do spotkania, ale niekoniecznie przekłada
się to na posiadanie kwalifikacji czy kompetencji, jakich oczekuje pracodawca.
Dlatego zanim przystąpimy do rekrutacji proponuję dobrze się do niej
przygotować. Nie gwarantuje to w 100% znalezienia odpowiednich osób, ale z pewnością
minimalizuje ryzyko ;)
W tym artykule przedstawiam kilka podstawowych kryteriów,
które proponuję wziąć pod uwagę przy poszukiwaniu pracownika na stanowisko
przedstawiciela handlowego.
Podstawowy podział kompetencji zakłada 4 obszary:
- kwalifikacyjne- efektywnościowe
- behawioralne
- osobowościowe
Poniżej znajdziesz krótki opis i rozwinięcie tych rodzajów kompetencji:
1. Kwalifikacyjne - zespół umiejętności
pozwalających na realizację zadań na stanowisku PH:
- wykształcenie minimum średnie (zalecane wyższe), czynne
prawo jazdy kat. B, zdolności techniczne- podstawowa wiedza z zakresu ekonomii i marketingu
- umiejętność nawiązywania kontaktu z klientami, prowadzenia rozmowy, pozyskiwania ważnych informacji
- znajomość oferty firmy, umiejętność dopasowania jej do potrzeb klienta
- umiejętność posługiwania się cennikami
- umiejętność posługiwania się materiałami informacyjnymi i reklamowymi
- umiejętność rozpoznawania i przekazywania współpracownikom najważniejszych informacji pozyskanych podczas kontaktu z klientem
- znajomość obsługi sprzętu biurowego i sprawne wykorzystywanie funkcji dostępnych w programach: Word, Excel, CRM
2. Efektywnościowe -
stosowane do oceny przydatności
pracownika do pracy na stanowisku PH, umocowania systemu wynagrodzenia,
udzielania nagród lub kar:
- jakość, wartość wykonywanych kontaktów w okresie tygodnia- udział w realizacji planu sprzedaży
- efektywne wykorzystywanie czasu w terenie i biurze
- umiejętność realizowania podstawowych zadań współpracowników podczas ich nieobecności
3. Behawioralne - dotyczą zachowań pożądanych w zespole i organizacji :
- nastawienie na pracę zespołową, pomoc innym w sytuacjach kryzysowych
- wytrwałość i systematyczność w działaniu, doprowadzanie zadań do końca
- staranność w wykonywaniu powierzonych zadań,
- otwartość na rozwiązywanie problemów występujących u klientów
- rzetelność w stosunkach z klientami i współpracownikami
- przestrzeganie zasad panujących w firmie, regulaminów
- tworzenie dobrego klimatu, łagodzenie ewentualnych konfliktów, życzliwe podejście do współpracowników
- zaangażowanie w realizację celów sprzedażowych i organizacyjnych
- poszanowanie majątku firmy i właściwe użytkowanie dostępnego sprzętu, wyposażenia
4. Osobowościowe - obejmują predyspozycje psychologiczne :
- uczciwość
- zdolność przystosowania się do zmian warunków otoczenia, elastyczność
- umiejętność pracy wielozadaniowej.
- niezawodność , solidność, odpowiedzialność za to, co się robi, przekonanie do wartości naszej organizacji
- pozytywne nastawienie , motywacja, energia, pasja
- zawodowstwo, profesjonalizm
- racjonalna pewność siebie, poczucie własnej godności
- wewnętrzna motywacja , zdolność do pracy bez nadzoru czy prowadzenia przez innych
- gotowość i chęć do dalszej nauki
- umiejętność zachowania spokoju w sytuacjach kryzysowych
W czasie rekrutacji
proponuję wykorzystanie wywiadu behawioralnego, który oparty jest na zebraniu
jak największej ilości ważnych
informacji, o zachowaniach kandydata w jego poprzedniej pracy.
Scenariusz takiej rekrutacji oparty jest na realizacji kolejnych etapów:
1. Przed
spotkaniem z kandydatem tworzymy plan rozmowy , w którym określamy kompetencje
pożądane na danym stanowisku.
W przypadku PH można wykorzystać opis kompetencji z pierwszej części
materiału. Ważne jest aby szczególnie manager, jako przyszły przełożony
potrafił / chciał taki zestaw wymaganych
kompetencji współtworzyć, uzupełnić.
Następnie układamy konkretne
pytania główne oraz
pomocnicze, które będą pogłębiały informacje w każdej ocenianej
kompetencji.
2. Rekrutacja
odbywa się z udziałem managera zespołu i
przełożonego lub trenera wewnętrznego. Dzięki temu jedna osoba może
bardziej koncentrować się na zadawaniu pytań, druga – sporządzaniu notatek,
obserwowaniu zachowania kandydata. Odmienne charaktery prowadzących rekrutacje
dają możliwość bardziej obiektywnej oceny kompetencji kandydata. Te role muszą być już wcześniej określone, aby podczas
spotkania nie przepychać się ;)
3. Spotkanie musi
mieć ustalony i przyjęty przez prowadzących porządek (kolejność pytań, zadań), dzięki czemu
kandydaci mają równe szanse oceny a dodatkowo manager i osoba która mu
towarzyszy - są w stanie lepiej kontrolować przebieg spotkań, treść rozmowy, jej
czas.
4. Pytamy
kandydata o sytuacje z jego przeszłej i
aktualnej kariery zawodowej, które dały
zarówno pozytywne, jak i negatywne rezultaty,
5. Zadając pytania
stosujemy dwa modele prowadzenia rozmowy oceniającej kompetencje:
·
model
STAR: S (situation) – pytaj o konkretną sytuację, która miała miejsce w pracy zawodowej kandydata, np.: „Proszę opisać mi sytuację, w której musiał Pan zmierzyć się z wyjątkowo trudnym zadaniem”,
T (task) – dopytuj o konkretne zadania,
A (action) – doprecyzuj, jakie konkretnie działania podjął kandydat, i na końcu
R (result) – pytaj o ocenę wyniku podejmowanych działań z perspektywy czasu
· model LEJKA:
rozpocznij od pytań otwartych, np.: „Proszę opisać sytuację, w której wdrożył Pan jakieś usprawnienie”, następnie zadawaj pytania pogłębiające, np.: „Jak zareagował przełożony na Pana pomysł?”; „ A jak reagowali Pana koledzy z zespołu” , „ Jak ten pomysł był wspierany podczas realizacji przez kogo”, „Jakie Pana oczekiwania związane z tym wdrożeniem zostały zrealizowane, które nie aby doprecyzować zdobyte informacje, zadawaj pytania zamknięte lub porównawcze, np.: „Czy sam Pan prezentował pomysł przed szefem?”.
1.
Nie kieruj się ogólnym wrażeniem z rozmowy z kandydatem – oprzyj swoją
ocenę na stwierdzeniu, czy w opisie jego zachowania występują bądź nie
występują wskaźniki określające poszczególne kompetencje.
2. Nie oceniaj
negatywnie braku występowania u kandydata zachowań specyficznych dla Twojej
organizacji, np. związanych ze stosowaniem określonych procedur czy znajomością
branży. 3. Nie oceniaj negatywnie takiej sytuacji, gdy nie możesz ocenić poziomu danej kompetencji z powodu błędu w prowadzeniu wywiadu (np. pominięte w wywiadzie pytanie).
4. Ocena kompetencji powinna być dokonywana bezpośrednio po zakończeniu wywiadu, niezależnie przez wszystkie osoby rekrutujące, a następnie dyskutowana i finalnie uzgadniana. To trzeba uwzględniać podczas planowania odstępu czasowego pomiędzy kolejnymi spotkaniami z kandydatami
W następnym artykule znajdziecie zestaw pytań do rekrutacji…