Zarządzanie przez cele

MBO (ang. management by objectives): polega na  mierzeniu osiągnięć pracowników, na podstawie celów, jakie sami sobie wyznaczają. [1]






Niezbędne jest ukierunkowanie świadomości ich możliwości i porównanie z wynikami innych pracowników, na tych samych stanowiskach. Konieczne jest także przedstawienie konkretnych oczekiwań firmy w tym zakresie. Wspólnie z pracownikiem są określane jego obowiązki, ich zakres oraz cel jaki ma zostać osiągnięty. Przełożony wraz z podwładnym wspólnie rozważają wszystkie istotne zagadnienia mogące mieć wpływ na  wyniki i realizację celów. Idealny proces MBO  wiąże się również z oceną  pracowników, w związku z tym można go traktować jako jedną praktykę, która ma na celu:


- mierzenie wyników pracy i ich ocenę
- odniesienie osiągnięć jednostki do celów firmy
- jasne sformułowanie zadań oraz oczekiwań co do ich
  wykonania
- pobudzanie stałego rozwoju kompetencji podwładnych
-  poprawę komunikacji pomiędzy przełożonym a
   podwładnym
- ustanowienie punktu odniesienia do ustalania  wysokości
  pensji i możliwości  awansu
- stymulowanie motywacji pracownika
- zwiększenie efektywności kontroli i stopnia integracji
  działań w  firmie

Według współczesnego zarządzania przez cele, idealny proces powinien obejmować pięć etapów:

1. Indywidualna rozmowa przełożonego z podwładnym na temat opisu     stanowiska  pracy podwładnego
2. Ustalenie dla podwładnego krótkoterminowych celów
3. Ustalenie kamieni milowych lub interwałów czasowych dla oceny tych   postępów  podwładnego
4. Dalsze spotkania podwładnego z przełożonym  w celu omówienia postępów jakie zrobił pierwszy z nich
5. Pod koniec ustalonego okresu  rozmowa przełożonego z podwładnym na temat  całościowej oceny pracy podwładnego

Wszystkie działania powinny odbywać się równolegle z codziennymi kontaktami roboczymi  i w oderwaniu od  procesu weryfikacji wynagrodzeń (w tym negocjacji  na temat podwyżek, awansów i innych czynników mających wpływ na wysokość uposażenia).

Niestety taka koncepcja zarządzania ma też poważne wady. Ponieważ każdy z pracowników ma jasno określony zakres swoich obowiązków im bardziej skomplikowane zadanie zostaje zlecone do wykonania, musi wykazać się niezwykłą elastyczności i bardzo często wykraczać poza ramy tego co zostało określone w opisie stanowiska. W związku z tym muszą pojawiać się sformułowania ogólne takie jak na przykład ”odpowiedzialność za podjęte działania lub za ich zaniechanie” przez co pracownik może być pociągnięty do odpowiedzialności za rzeczy, które nie zostały uszczegółowione. Niestety w przypadku osób mało elastycznych może to skutkować brakiem podjęcia jakichkolwiek innych działań niż te, które zostały jasno spisane.

Kolejne zagrożenie w stosowaniu MBO to  błędy związane z nie przestrzeganiem dziesięciu, żelaznych zasad przeprowadzania spotkań, na których dokonywana jest ocena :  [2]

1. „Bądź przygotowany – do spotkania należy przygotować listę uzgodnionych celów, wszystkie notatki, raporty, rankingi i analizy dotyczące ocenianego pracownika. Warto sformułować poglądy na temat ewentualnych porażek lub sukcesów. Należy się zastanowić nad wszelkimi zmianami, które nastąpiły lub mają nastąpić w zakresie roli  pracownika oraz rozpatrzyć jego cele robocze i osobiste w przyszłym okresie. Osoby oceniane powinny również się przygotować  i podać listę zagadnień, jakie chciałyby poruszyć  na takim spotkaniu.
2. „Wytwórz właściwą atmosferę – udany przebieg spotkania zależy od stworzenia nieoficjalnej atmosfery, w której może nastąpić pełna szczera, lecz przyjazna wymiana poglądów. Lepiej przed przejściem do konkretów zacząć od rozmowy na tematy ogólne.
3. „Pracuj w uporządkowany sposób – spotkanie powinno być zaplanowane tak, aby można było się zająć wszystkimi punktami wymienionymi podczas przygotowań, ale pracownik powinien mieć czas by wyrazić swoje poglądy.
4. „ Udzielaj pochwał” - jeżeli jest to możliwe, spotkanie należy rozpocząć od pochwały, za jakieś określone osiągnięcia, ale pochwała taka musi być szczera i zasłużona. Pochwały pomagają się ludziom zrelaksować. Wszyscy potrzebują zachęty i poczucia, że ich osiągnięcia są zauważone.
5. „ Pozwól pracownikowi aby to on mówił” – to umożliwia pracownikowi zrzucenie brzemienia problemów i odczucie, że są uważnie wysłuchiwani. Warto zadawać otwarte pytania, które mają naświetlić interesujący Oceniającego problem a nie wskazują odpowiedzi. Ma to na celu zachęcenie ocenianego do szerszego wypowiadania się.
6. „ Zachęcaj do samooceny – to pozwala spojrzeć na sytuację z punktu widzenia pracownika i dostarcza podstaw do dyskusji, być może pracownik nie docenia siebie samego. Można zadać następujące pytania:

- Jak sobie radziłeś, z realizacją twoich celów?
- Jakie są twoim zdaniem, twoje atuty?
- Co ci się najbardziej, najmniej podoba w twojej pracy?
- Dlaczego twoim zdaniem to przedsięwzięcie powiodło   
  się?
- Dlaczego twoim zdaniem, nie udało się zrealizować  
   celu ?

7. „ Omawiaj wyniki, a nie osobowość – dyskusje dotyczące  wyniku  powinny opierać się na faktach, a nie na opiniach. Zawsze należy powoływać się na rzeczywiste wydarzenia lub zachowania oraz na rezultaty porównywalne z uzgodnionymi miernikami  wydajności. Pracownikom należy dać dużo miejsca na wyjaśnienia, dlaczego coś się stało, lub dlaczego się nie stało.
8. „ Zachęcaj do przeprowadzenia analizy efektywności – nie warto poprzestawać na samych pochwałach lub przypisywaniu winy. Wspólnie z pracownikiem  należy przeprowadzić obiektywną analizę, dlaczego coś się nie powiodło i co można by zrobić, aby utrzymać wysokie normy lub uniknąć problemów w przyszłości.
9. „ Nie krytykuj w sposób nieoczekiwany – na spotkaniu nie może być niespodzianek. Dyskusja powinna dotyczyć tylko tych wydarzeń lub zachowań, które już miały miejsce, zostały odnotowane. Informacje o wynikach pracy danego pracownika powinny być jednak  natychmiastowe. Nie należy z tym czekać do końca roku. Celem formalnej oceny jest krótka refleksja dotycząca doświadczeń w okresie poddawanym przeglądowi, co stanowi podstawę do spojrzenia w przyszłość.
10. „ Uzgodnij wymierne cele i plany działania  -  Celem powinno być ustalenie nowych celów i planów zadań i zakończenie spotkania (nawet tego związanego z negatywną oceną) pozytywnym zdaniem, na przykład : „Po  tej rozmowie sądzę, że sobie poradzisz z rozwiązaniem tego problemu”.
 Przy negatywnej ocenie pracownika warto przygotowując się do spotkania, określić z jaką konkretnie kombinacją przyczyn mamy do czynienia w tym przypadku. Problem może wynikać z następujących czynników: [3]

●   Inteligencja. Niedostatek, nadmiar, niedociągnięcia osądu lub pamięci.
● Stabilność emocjonalna. Nadmierna pobudliwość, niepokój, depresja, zazdrość, problemy seksualne,  nerwica, psychoza alkoholizm, narkomania.
● Motywacja. Słaba motywacja, niskie normy pracy, zła organizacja, frustracja, konflikty.
● Sytuacja rodzinna. Kłopoty domowe, rozłąka z rodziną, towarzyska izolacja od współpracowników, troski materialne.
● Cechy fizyczne. Choroba, upośledzenie, osłabienie, wiek, brak wytrwałości, budowa ciała.
● Grupa robocza. Rozdrobniona, zbyt zwarta, niewłaściwe przywództwo, nieodpowiednie połączenie osobowości.
● Organizacja. Nieodpowiednie normy, zbyt mało wyposażenia, niedostateczne wsparcie ze strony kierownictwa, niedostateczna łączność, zbyt duża rozpiętość kierowania, odpowiedzialność bez uprawnień decyzyjnych.
● Czynniki zewnętrzne. Prawo pracy, naciski ze strony klientów, przepisy dotyczące  zdrowia i ochrony pracy, zmieniające się wartości społeczne, siły ekonomiczne, zmian lokalizacji pracy. 
Po ustaleniu przyczyn można wykorzystać element procesu  do takiego pokierowania ludźmi, aby ich efektywność poprawiła się i zniknął problem. Do możliwych działań zaliczają się między innymi:

● Poradnictwo. Samoocena, przygotowanie do oceny, ankieta dotycząca klimatu pracy, poradnictwo zawodowe, pomoc lekarza lub psychologa, doradztwo finansowe.
● Szkolenie i doskonalenie. Jako nagroda i zachęta, a nie kara. Szkolenie należy zaplanować przy ścisłych mierzalnych celach, starannym nadzorze oraz sprawdzaniu wyników.
● Projektowanie stanowiska. Rozmieszczenie stanowiska pracy, terminarze, niewielki lub żaden stopień kontroli nad treścią pracy,  niedostateczne uprzedzenie o zmianach, współkierowanie podwładnymi.
● Rozwiązanie stosunku pracy. Nie należy się z tym spieszyć lub robić to w sposób bezlitosny. Powinno przy tym uwzględnić się sprawy finansowe, czas na poszukiwanie nowej pracy, poradnictwo zawodowe, szkolenie oraz wywiad pożegnalny, w trakcie którego zapewnia się załatwienie wszystkich spraw administracyjnych i stwarza możliwość wyrażenia ewentualnych zastrzeżeń.

Zarządzanie przez cele to bardzo popularna i jednocześnie efektywna metoda na realizację ambitnych planów. Jednak stosowana nieumiejętnie, bez odpowiedniego przygotowania i późniejszego prawidłowego prowadzenia, może przynieść ogromne straty. Jako pierwsze zagrożenie można uznać straty w ludziach. Rotacja pracowników, wypalenie zawodowe uniemożliwią normalne funkcjonowanie firmy na rynku. Warto jednak podjąć to ryzyko i przejść na zupełnie inna jakość organizacji pracy podporządkowanej w pełni realizacji wyznaczonych celów.



[1] Źródło: Harvard Business Review – marzec 2004
[2] Źródło: „Jak być lepszym menedżerem” Michael Armstrong, str. 121
[3] Źródło: „Praktyka kierowania” praca zbiorowa pod redakcją Dorothy M. Stewart, str. 94